Lenovo floreert door pc-koopwoede bedrijven

Vervangingscyclus houdt nog 2 jaar aan
Zakelijke klanten zitten nu ongeveer op 1/3 van een grote vervangingsgolf van pc’s, zegt operationeel directeur Rory Read. Hij verwacht dat deze cyclus nog ongeveer 2 jaar doorgaat. Ook Dell rapporteerde deze week cijfers die beter waren dan verwacht dankzij de sterke vraag naar pc’s vanuit het bedrijfsleven.
Verkoop in opkomende markten groeit het hardst
Analisten verwachten dat Lenovo het de komende tijd ook in opkomende markten goed blijft doen. In het derde kwartaal klom de omzet van de divisie die landen als India, Brazilië en Rusland bedient met 34 procent.
De groei in China, Lenovo’s thuismarkt, werd afgelopen kwartaal wel getemperd. De verkoop steeg met 18 procent tot 2,68 miljard dollar. Topman Yang Yuanqing schrijft dat onder meer toe aan koersdalingen op de beurs en aan de introductie van tabletcomputers door concurrenten van Lenovo. Zelf begint Lenovo binnenkort in China met de verkoop van een eigen tablet, LePad genaamd. Later komt het apparaat ook in andere landen op de markt.
Volwassen markten blijven belangrijk voor Lenovo
Een belangrijk onderdeel van Lenovo is de voormalige pc-afdeling van IBM, die in 2006 is overgenomen. Lenovo haalt nog altijd een groot deel van zijn omzet uit Noord-Amerika en Europa. De omzet van de voor deze regio verantwoordelijke divisie steeg met 22 procent tot 2 miljard dollar. Het mondiale hoofdkantoor staat dan ook niet in China maar in Raleigh in de Amerikaanse staat North Carolina.
Marktaandeel groeide in 2010 ten koste van Acer en HP
Dat Lenovo het goed doet op de pc-markt, blijkt ook uit recente cijfers van marktonderzoekers. Volgens IDC had Lenovo in het vierde kwartaal van 2010 een marktaandeel van 10,4 procent. Een jaar eerder was dat nog 8,8 procent. Tegelijk zagen concurrenten als HP en Acer hun marktaandelen krimpen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee