Overslaan en naar de inhoud gaan

'KPN int miljoenen te veel'

De berekening van de onterechte omzet komt van Stichting Meldpunt Collectief Onrecht (SMCO) op basis van onderzoeken naar het afronden van belseconden.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Door de wijziging van de voorwaarden betalen klanten gemiddeld meer dan 100 euro per jaar te veel voor mobiel bellen, stelt Ferdy Roet van het meldpunt. SMCO is onlangs een actie begonnen om een collectieve claim tegen de telecombedrijven te kunnen indienen. Het meldpunt roept klanten van Telfort, KPN Mobiel en KPN Hi op zich hierbij aan te melden. Volgens Roet hebben inmiddels ongeveer honderd boze klanten gereageerd die een schadevergoeding of ontbinding van hun contract eisen.

Partijen vertonen 'afgestemd' gedrag
Voormalig minister Maria van der Hoeven (Economische Zaken) heeft de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) eerder dit jaar gevraagd een onderzoek in te stellen naar de manier waarop telecombedrijven bellende klanten kosten in rekening brengen. Het was de minister "opgevallen'' dat het erop lijkt dat partijen ,,afgestemd gedrag'' hebben vertoond.

KPN liet vorige maand weten de nieuwe berekeningsmethode deels terug te draaien. Alle klanten van KPN, Telfort en Hi die zonder het te weten per minuut betalen, worden teruggezet naar een abonnement waarbij weer per seconde wordt afgerekend. Ze moeten zich hiervoor wel aanmelden via de website van KPN. Ook maakte KPN bekend dat er een nieuw abonnement komt, waarbij wel weer per seconde wordt afgerekend.

Groen Links noemt het diefstal
De Tweede Kamerfracties van D66 en GroenLinks hebben aangekondigd een motie in te dienen tegen de omstreden afrekenpraktijken van telecombedrijven. De fracties rekenen op een meerderheid, omdat ook andere partijen zich positief hebben uitgelaten over maatregelen tegen afronding op belminuten.

GroenLinks-Kamerlid Bruno Braakhuis: "Hoe noem je het als je moet betalen voor iets wat je nooit hebt gekregen? Telecomaanbieders die de belkosten afronden op minuten, zijn gewoon dieven van onze portemonnee. Daar moet zo snel mogelijk een einde aan komen.”

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in