Goldman Sachs: Splits Microsoft op

En ook de aarzelingen in de markt bij vervanging van pc’s en de mogelijke kannibalisatie van de pc-markt door tablets, stemmen de analisten voorzichtiger.
Geen focus
Maar het belangrijkste probleem schuilt in de combinatie van producten voor de zakelijke markt met de puur consumentgerichte producten van Microsoft Entertainment & Devices Division. “Wij zien een voet aan de grond in beide markten als een blokkade voor een succesvolle focus op één strategie, zoals Oracle die voert voor het bedrijfsleven, of Apple voor consumenten”, heet het in het rapport. En gebrek aan focus in de strategie is niet goed voor de waarde van het aandeel.
Kostenbewustzijn moet beter
Daarnaast zet het rapport vraagtekens bij de winstgevendheid van de Entertainment & Devices-divisie. Het produceren voor de consumentenmarkt vraagt een groter kostenbewustzijn dan nu gebruikelijk is bij Microsoft. En dat betekent dat het bedrijf – en vooral ook de aandeelhouders - er wel bij zouden varen als de consumentenproducten verzelfstandigd of verkocht zouden worden.
Marktprijs aandeel te laag
Goldman Sachs hangt ook een prijskaartje aan zijn bespiegelingen. Afzonderlijk zijn de onderdelen nu 259 miljard dollar waard, berekenen de analisten. Dat is 52 miljard meer dan de 207 miljard euro die momenteel nodig zou zijn om alle aandelen Microsoft te kopen.
Overigens is het aandeel Microsoft wel ondergewaardeerd, meent Goldman Sachs. De intrinsieke waarde is bij het huidige beleid 28 dollar per aandeel. Op de aandelenmarkt doet het aandeel nu ongeveer 24 dollar. Bij losse verkoop van de divisies zouden de aandelen gemiddeld 30 dollar opbrengen, denken de analisten van Goldman Sachs.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee