Overslaan en naar de inhoud gaan

'Health-wearables' vormen een groot risico

BodyMedia, een startersbedrijf in wearable healthtechnologie, heeft onlangs patentaanvragen ingediend die duiden op een vergaande integratie van informatiestromen. BodyMedia werd in april gekocht door Jawbone, een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in het inzetten van technologische innovatie voor het 'vereenvoudigen' van het leven.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Nu al meldde Jawbone afgelopen weekend trots waar het episch centrum lag van de aardbeving die Californië trof. Het bedrijf deed dat aan de hand van informatie over het slaapritme dat het bedrijf bij zijn klanten verzamelt. De patentaanvragen van BodyMedia gaan echter veel verder, waarschuwt patentspecialist Kathleen Fox-Murphy van het Britse juristenkantoor Taylor Wessing. "Ze hebben veel technisch werk gestoken in het creëren van lifeotypes en zien dat het een veel breder toepassingsgebied heeft", zegt ze in The Financial Times. "De patentaanvraag wil overigens niet zeggen dat ze alle aspecten die ze schetsten, al helemaal hebben uitontwikkeld."

Automatisch dimmende lichten

De Britse zakenkrant schetst op basis van de patenten een scenario waarin de lichten automatisch dimmen en de muziek wat harder wordt op het moment dat de sensor aan de pols ontdekt dat zich in de ruimte een 'compatibel persoon' bevindt. De sensor weet echter ook dat de kans groot is dat de persoon in kwestie binnen 2 jaar suikerziekte ontwikkelt.

De patenten spreken over life-bits die samengebracht worden tot life-bytes. Een life-bit kan bijvoorbeeld de positie van het lichaam op een gegeven moment in de tijd zijn en een life-byte de constatering dat die persoon meer staat dan zit. De lifeotype zou dan de omschrijving kunnen zijn dat deze persoon iemand is die van hardlopen houdt, met een lage botdichtheid, hoge bloeddruk en diabetes.

Datamakelaars verkopen de gezondheidsinformatie

Het verzamelen van grote hoeveelheden kleine beetjes informatie over iemands leven en die samenbrengen, kan grote implicaties hebben voor de privacy en gegevensbescherming. De krant noemt de lifeotypes vergelijkbaar met de 'master profiles' die gegevensmakelaars als Acxiom aanhoudt voor meer dan 700 miljoen klanten. Die informatie wordt verkocht aan zeker 70 klanten.

De Amerikaanse toezichthouder FTC heeft al aangedrongen op strengere regels voor gegevensmakelaars. De aanleiding waren de resultaten van anderhalf jaar onderzoek naar deze industrie die personen indeelt op gezondheidscategorieën als zwangerschap, diabetes en cholesterol.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in