CBP: Verzamelde persoonsgegevens via smart tv’s in strijd met wet

TP Vision gebruikt de verzamelde persoonsgegevens om persoonlijke kijkaanbiedingen te doen en wil deze gegevens gaan gebruiken om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door het gebrek aan heldere informatie zijn gebruikers zich hier veelal niet van bewust, stelt het CBP.
Gegevens over privésfeer
Tv-kijkers worden bovendien niet in staat gesteld om rechtsgeldige toestemming te geven voor de verwerking van hun persoonsgegevens. Hierdoor handelt TP Vision volgens het College in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). “De meeste mensen weten niet eens dat hun smart tv als het ware terugkijkt en alles over hun kijkgedrag verzamelt. Smart tv's bieden fantastische nieuwe mogelijkheden, maar je moet de tv-kijkers wel vertellen dat die diensten gepaard gaan met een grootschalige verwerking van gegevens over hun privésfeer”, aldus Wilbert Tomesen, collegelid van het CBP.
Onvoldoende inzichtelijk
Het is volgens het CBP voor een gebruiker onvoldoende inzichtelijk dat TP Vision de verantwoordelijke is, welke cookies het bedrijf plaatst, welke persoonsgegevens het verzamelt en hoe lang het deze bewaart. De informatie in de gebruiksvoorwaarden, het privacy statement en de cookie policy is inconsistent en onvoldoende publiek toegankelijk. Bovendien is de informatie alleen in het Engels beschikbaar.
Handhavend optreden
TP Vision, de enige Nederlandse producent van smart tv’s, heeft het CBP na sluiting van het onderzoek laten weten de overtredingen deels te hebben beëindigd, dan wel te zullen beëindigen. Als het CBP constateert dat TP Vision de overtredingen niet allemaal heeft beëindigd, zal het handhavend optreden.
TP Vision heeft verklaard dat er in Nederland sinds 2009 1 tot 1,2 miljoen Philips smart tv's zijn verkocht. Het bedrijf houdt zich bezig met het design, de productie, de distributie, marketing en verkoop van deze smart tv’s.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee