Overslaan en naar de inhoud gaan

Nog 5 jaar wachten op 3D-printing

Het onderzoeksbureau heeft een zogeheten hype-cycle gewijd aan 3D printen. Dat is een grafiek waaruit valt af te lezen in welk stadium bepaalde toepassingen zich bevinden. Aan de linkerkant staan de onderwerpen waarover zeer veel wordt gepraat maar die er eigenlijk nog niet zijn.Dan volgt een dalende lijn, waarmee wordt aangegeven dat de publieke opinie er weinig meer over zegt, maar dat de ontwikkelingen binnenskamers volop doorgaan.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Productierijp

Het laatste deel van de grafiek heeft betrekking op de periode dat de techniek daadwerkelijk in gebruik wordt genomen. Op een gegeven moment is het een alledaagse werkwijze geworden, waar niet veel meer over wordt gepraat. Het duurt nog een jaar of 5 voordat 3D-printen dat stadium heeft bereikt, aldus Gartner.

Marktverkenning

Voor deze hype-cycle hebben de onderzoekers van Gartner een groot aantal betrokkenen geïnterviewd. Het gaat dan om producenten en eindgebruikers. Ook zijn scholen en overheidsinstanties niet vergeten. De groep werd tenslotte aangevuld met een aantal investeerders, zij zijn immers de motor die nieuwe ontwikkelingen mogelijk maakt.

Een veelvoud

Gartner concludeert dat er niet 'een' markt voor 3D-printing is; er zijn er veel meer. Hier wordt onderscheid gemaakt tussen de gebruikte materialen zoals plastic, hars, poeder of metaaldeeltjes. Elk van de printmaterialen is geschikt voor een ander doel en elk van de materialen vereist ook een andere behandeling. Sommige technieken zijn al in gebruik, bijvoorbeeld het ruimtelijk printen van prototypes. Andere staan nog in de kinderschoenen. Onder die laatste categorie valt het 3D-printen van metalen onderdelen.




Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in