Overslaan en naar de inhoud gaan

Ex-Applemedewerker geeft klagers over WiFi Assist ammunitie

WiFi Assist schakelt automatisch over van wifi naar het mobiele netwerk, wanneer dat laatste een betere verbinding oplevert. Dat klinkt mooi. Maar voor mensen die geen ongelimiteerde databundel hebben, kan dat duur uitpakken. Wat dat tot een probleem maakte, was dat Wifi Assist standaard aan staat. Wie niet heel erg alert was, kreeg dat pas inde gaten op het moment dat de eerste rekening van zijn telecomprovider op de mat viel.
Business
Shutterstock
Shutterstock

'Verwijtbaar gedrag'

William Scott Phillips en Suzanne Schmidt Phillips hebben nu in San Jose een rechtszaak aangespannen tegen Apple. Ze claimen op kosten te zijn gejaagd doordat Apple hen onvoldoende had voorgelicht over de werking van WiFi Assist en de mogelijke consequenties voor hun telefoonrekening. Daarmee overtrad Apple de wet op eerlijke concurrentie en de wet die oneerlijke advertentiemethodes verbiedt, en is het nalatig gewest bij het geven van een eerlijke voorstelling van zaken, is de claim. Volgens de aanspanners van de rechtszaak kan het om een schadebedrag boven de 5 miljoen dollar aan, als de zaak 'class action'-status krijgt - wat zoveel wil zeggen dat een eventueel toegekende schadevergoeding ook opeisbaar is voor mensen die zich niet met naam en toenaam in de rechtszaak gemengd hebben.

Ex-Apple-medewerker Alf Watt geeft de klagers een steun in de rug. Zelf constateert hij het probleem ook. Zijn video-app Video D/LPro staat ingesteld op 'alleen gebruiken via wifi'. Maar ook thuis - bij een goede wifi-verbinding - kan hij onder omstandigheden zomaar aanlopen tegen een download van 3,4 gigabyte via het mobiele net.

Ketenprobleem

Hij heeft zelf van 200 tot 2012 aan de wifi-connectiviteit op Apple-apparaten gewerkt. Uit dat werk werd hem zonneklaar dat de problemen vooral ontstaan in de keten van partijen die verantwoordelijk zijn voor het netwerk dat internet in de huiskamer brengt. Eén van de suggesties die Watt zijn superieuren in dit verband deed om de wifi-beleving van Apples klanten te verbeteren, was het opzetten van een keten van DNS-servers à la Google, om klanten waar de internetverbinding vooral door slechte DNS-server in hun buurt geschaad wordt een betere verbinding te garanderen. De directie zou de uitgaven voor het opzetten van zo'n systeem nooit goedkeuren, kreeg Watt te horen. Op dat moment had Apple meer geld op de bank staan dan de Amerikaanse overheid, voegt Watt daar droog aan toe.

Wil ontbreekt bij Apple

Het oplossen van de verbindingsproblemen aan de clientkant is niet de meest voor de hand liggende route, wil Watt maar zeggen. Als je toch die route kiest, is WiFi Assst wellicht de best denkbare oplossing. Maar: 'Wifi Assist is niet meer dan een poging om eindgebruikers te verlossen van het gevoel gestraft te worden door het falen van het netwerk', schrijft Watt, 'tegen hoge kosten voor die eindgebruiker.' Apple is één van de weinige partijen die over voldoende invloed en financiële slagkracht beschikt over de hele keten om het niveau van internetverbindingen te verbeteren, schrijft Watt. 'Het enige dat [Apple] kennelijk niet heeft, is de wil dat te doen.'


Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in