Apple en Samsung jagen sensormarkt aan
Apple was in 2012 de eerste fabrikant die zijn apparatuur voorzag van lichtsensoren. Ook kreeg de iPhone 4 als eerste Apple-smartphone een zogeheten nabijheidssensor. Samsung volgde dit voorbeeld en stopte ook dergelijke sensoren in zijn telefoons. De sensoren zorgen ervoor dat de telefoons te weten komen wat er in hun omgeving gebeurt: hoe het omgevingslicht is en of de gebruiker in de buurt is.

Shutterstock
Shutterstock
Aanbieders profiteren ervan
Gezien de verkoopaantallen van de smartphones van Apple en Samsung hebben die bedrijven grote aantallen sensoren nodig. De toeleveranciers zagen de vraag sterk stijgen. Volgens IHS zal de markt voor dit type sensoren groeien met 41 procent. De omvang van vorig jaar - 555,1 miljoen dollar - zal aan het eind van dit jaar 782 miljoen dollar bedragen. Voor de jaren daarna voorspelt IHS een jaarlijkse groei van zo'n 20 procent. De markt zal daarom in 2017 een omvang hebben van 1,3 miljard dollar.
Ook andere toepassingen
Lichtsensoren worden ook in andere apparatuur dan smartphones gebruikt, waaronder televisies, systemen voor home automation en medische apparatuur.
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee