Overslaan en naar de inhoud gaan

Apple en Samsung jagen sensormarkt aan

Apple was in 2012 de eerste fabrikant die zijn apparatuur voorzag van lichtsensoren. Ook kreeg de iPhone 4 als eerste Apple-smartphone een zogeheten nabijheidssensor. Samsung volgde dit voorbeeld en stopte ook dergelijke sensoren in zijn telefoons. De sensoren zorgen ervoor dat de telefoons te weten komen wat er in hun omgeving gebeurt: hoe het omgevingslicht is en of de gebruiker in de buurt is.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Aanbieders profiteren ervan

Gezien de verkoopaantallen van de smartphones van Apple en Samsung hebben die bedrijven grote aantallen sensoren nodig. De toeleveranciers zagen de vraag sterk stijgen. Volgens IHS zal de markt voor dit type sensoren groeien met 41 procent. De omvang van vorig jaar - 555,1 miljoen dollar - zal aan het eind van dit jaar 782 miljoen dollar bedragen. Voor de jaren daarna voorspelt IHS een jaarlijkse groei van zo'n 20 procent. De markt zal daarom in 2017 een omvang hebben van 1,3 miljard dollar.

Ook andere toepassingen

Lichtsensoren worden ook in andere apparatuur dan smartphones gebruikt, waaronder televisies, systemen voor home automation en medische apparatuur.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in