Overslaan en naar de inhoud gaan

Animo voor Office 2010 valt tegen

NPD-analist Stephen Baker baseert zijn oordeel op het volgsysteem van zijn bedrijf dat wekelijks de verkoop van IT-producten in de Amerikaanse detailhandel bijhoudt. Zowel het aantal verkochte pakketten van Microsoft Office 2010 als het daarmee binnengehaalde geldbedrag ligt lager dan na de eerste paar weken dat Office 2007 in de winkel lag.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Baker zoekt de verklaring onder andere in het feit dat bestaande gebruikers van Office 2007 nu minder reden hebben om het kantoorpakket op te waarderen dan 3 jaar geleden. “Office 2007 was een radicaal nieuw ontwerp dat beslist veel nieuwsgierige kopers over de streep haalde”, meent Baker. Bovendien kwam Office 2007 bijna tegelijk met Windows Vista op de markt, wat extra promotieactiviteiten op de winkelvloer teweegbracht.

Ook het tijdstip van introductie, aan het begin van de slappe zomerperiode, speelt Office 2010 parten. Office 2007 kwam ruim op tijd voor de feestdagen, traditioneel een periode waarin consumenten veel gadgets en software kopen.

In het algemeen ziet Baker in het releaseschema van Microsoft een oorzaak voor de matige animo voor Office 2010 bij het grote publiek. Hij wijst erop dat er volop exemplaren van oudere versies in omloop zijn. Er is sprake van een markt die in toenemende mate verzadigd raakt.

De grootste kans voor Microsoft en zijn winkelpartners ligt nog in het voorinstalleren van Office op nieuwe pc’s waar voorheen de keus bestond uit Microsoft Works of helemaal niets. Sommige pc-fabrikanten leveren nu pc’s met een beperkte, gratis Starterversie van Office 2010. De gebruiker kan deze tegen betaling direct opwaarderen naar een van de volledige Office-edities.

De NPD-analist gelooft niet dat Office 2010 veel concurrentie te duchten heeft van een gratis ‘offline’ kantoorpakket als Open Office en evenmin van webapplicaties zoals Google Docs en Microsofts eigen onlineversie van Office 2010. De doorsnee-consument, de belangrijkste klant voor traditionele voorverpakte software, is zich weinig bewust van deze alternatieven.

“Mainstream-consumenten hebben het concept van de cloud niet omarmd en zullen dat evenmin op korte tot middellange termijn doen,” schrijft Baker in een blog op de NPD-website. Ooit zal de winkelverkoop van software wel wat te lijden krijgen onder een veranderend koopgedrag, maar die tijd is volgens Baker nog niet gekomen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in