Verkoop Amazons Kindle Fire ingestort

Tablet is vooral een cadeau-artikel
De scherpe daling illustreert dat een tablet voor veel mensen geen eerste levensbehoefte is maar een cadeau-artikel, een hebbeding dat het vooral rond de feestdagen van december goed doet. Dat geldt overigens zelfs voor de iPad, die zich in absolute aantallen evenmin staande hield. Van het vierde op het eerste kwartaal daalde het aantal verkochte iPads van 15,43 naar 11,83 miljoen stuks. Zelfs het feit dat de iPad goed verkocht rond het Chinese nieuwjaar, dat in januari valt, kon de daling niet verhinderen.
Kindle Fire verkocht eind 2011 uitstekend
De Kindle Fire, die in november uitkwam, ging in het vierde kwartaal nog als warme broodjes over de toonbank. Amazon kwam met een verkoopaantal van 4,8 miljoen in één klap op een marktaandeel van 17 procent, terwijl de Fire toen alleen nog in Verenigde Staten verkrijgbaar was. De iPad van Apple, enkele jaren bijna alleenheerser en praktisch over de hele wereld verkrijgbaar, hield 55 procent over. De rest was weggelegd voor makers van Android-tablets zoals Samsung, Acer en Asus.
In het eerste kwartaal viel het marktaandeel van de Kindle Fire vervolgens terug naar circa 4 procent, goed voor de derde plaats op de ranglijst. Tabletpionier Apple kon in een slinkende totale markt zijn aandeel weer vergroten tot 68 procent, aldus IDC. Samsung bekleedt met zijn Android-tablets de tweede plaats.
Rol van Amazon nog niet uitgespeeld
Of de rol van Amazons tablet nu al is uitgespeeld en Apple de iPad definitief tot winnaar kan uitroepen, is nog maar de vraag. De internationale introductie heeft nog niet plaatsgevonden en Amazon zou al een nieuw model in de pijplijn hebben. Het eerste model was in de VS een onmiddellijk succes door zijn lage prijs van 200 dollar. De goedkoopste iPad 2 kost het dubbele maar heeft wel een groter scherm (9,7 inch versus 7 inch).
Tabletmarkt gaat in 2e helft 2011 nieuwe fase in
IDC-onderzoeker Bob O’Donnell verwacht dat de tabletmarkt in de tweede helft van dit jaar een “nieuwe fase” ingaat die de concurrentieverhoudingen “ongetwijfeld” zal veranderen. Apple kan waarschijnlijk comfortabel op zijn lauweren rusten, maar de slag om de volgende paar treden op de ladder zal hevig zijn.
Een van IDC’s aannames is dat Amazon voor een “agressieve prijs” een tablet met groter scherm zal uitbrengen. Google komt samen met Asus met een goedkope tablet op de proppen die op een ‘pure’ versie van Android draait en direct op prijs met de Kindle Fire zal concurreren., aldus onderzoeker Tom Mainelli.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee