Overslaan en naar de inhoud gaan

Verkoop Amazons Kindle Fire ingestort

De neergang van de Kindle Fire blijkt uit verkoopstatistieken van onderzoeksbureau IDC. In totaal gingen in de periode januari-maart wereldwijd 17,4 miljoen tablets over de toonbank. In het vierde kwartaal van 2011 (oktober-december) waren dat er nog 28,2 miljoen. De terugval met ruim 38 procent was nog groter dan de 34 procent – naar 18,6 miljoen stuks – die IDC had voorspeld. De onderzoekers spreken van een “teleurstellend” kwartaal.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Tablet is vooral een cadeau-artikel

De scherpe daling illustreert dat een tablet voor veel mensen geen eerste levensbehoefte is maar een cadeau-artikel, een hebbeding dat het vooral rond de feestdagen van december goed doet. Dat geldt overigens zelfs voor de iPad, die zich in absolute aantallen evenmin staande hield. Van het vierde op het eerste kwartaal daalde het aantal verkochte iPads van 15,43 naar 11,83 miljoen stuks. Zelfs het feit dat de iPad goed verkocht rond het Chinese nieuwjaar, dat in januari valt, kon de daling niet verhinderen.

Kindle Fire verkocht eind 2011 uitstekend

De Kindle Fire, die in november uitkwam, ging in het vierde kwartaal nog als warme broodjes over de toonbank. Amazon kwam met een verkoopaantal van 4,8 miljoen in één klap op een marktaandeel van 17 procent, terwijl de Fire toen alleen nog in Verenigde Staten verkrijgbaar was. De iPad van Apple, enkele jaren bijna alleenheerser en praktisch over de hele wereld verkrijgbaar, hield 55 procent over. De rest was weggelegd voor makers van Android-tablets zoals Samsung, Acer en Asus.

In het eerste kwartaal viel het marktaandeel van de Kindle Fire vervolgens terug naar circa 4 procent, goed voor de derde plaats op de ranglijst. Tabletpionier Apple kon in een slinkende totale markt zijn aandeel weer vergroten tot 68 procent, aldus IDC. Samsung bekleedt met zijn Android-tablets de tweede plaats.

Rol van Amazon nog niet uitgespeeld

Of de rol van Amazons tablet nu al is uitgespeeld en Apple de iPad definitief tot winnaar kan uitroepen, is nog maar de vraag. De internationale introductie heeft nog niet plaatsgevonden en Amazon zou al een nieuw model in de pijplijn hebben. Het eerste model was in de VS een onmiddellijk succes door zijn lage prijs van 200 dollar. De goedkoopste iPad 2 kost het dubbele maar heeft wel een groter scherm (9,7 inch versus 7 inch).

Tabletmarkt gaat in 2e helft 2011 nieuwe fase in

IDC-onderzoeker Bob O’Donnell verwacht dat de tabletmarkt in de tweede helft van dit jaar een “nieuwe fase” ingaat die de concurrentieverhoudingen “ongetwijfeld” zal veranderen. Apple kan waarschijnlijk comfortabel op zijn lauweren rusten, maar de slag om de volgende paar treden op de ladder zal hevig zijn.

Een van IDC’s aannames is dat Amazon voor een “agressieve prijs” een tablet met groter scherm zal uitbrengen. Google komt samen met Asus met een goedkope tablet op de proppen die op een ‘pure’ versie van Android draait en direct op prijs met de Kindle Fire zal concurreren., aldus onderzoeker Tom Mainelli.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in