Tabletcomputers veroveren consumenten

De introductie van de nieuwe iPad in Nederland kan niet op een beter moment plaatsvinden dan vrijdag. Veel concurrenten van Apple, zoals Research in Motion (RIM), de producent van Blackberry, hebben hun eerste tablet nog niet eens op de markt gebracht. "De Nederlandse consument is klaar voor de nieuwe iPad", zei Van den Oever.
Hij verwacht niet dat de komst van steeds meer nieuwe tabletcomputers leidt tot een prijsdaling. "Sommige fabrikanten zullen de prijzen wel verlagen, maar dat geldt niet voor producten zoals de iPad die een groot onderscheidend vermogen hebben."
Volgens brancheorganisatie Thuiswinkel.org krijgt de groei van internetaankopen dit jaar een enorme impuls door de opkomst van tabletcomputers, zoals de iPad 2. ,,Wij verwachten dat de omzet dit jaar tot boven de 9 miljard euro uitkomt'', zei directeur Wijnand Jongen.
De iPad 2 werd bijna twee weken geleden gelanceerd in de Verenigde Staten. Volgens analisten heeft Apple in het eerste weekend ongeveer een miljoen nieuwe iPads verkocht. Bij de lancering van de eerste iPad in april vorig jaar werden op de eerste dag 300.000 tablets van Apple verkocht. In de eerste week waren dat er 500.000 en na 28 dagen meer dan een miljoen.
De nieuwe iPad is vanaf vrijdag te koop in 25 andere landen, waaronder Nederland en België. De iPad 2 is lichter, dunner en sneller dan zijn voorganger. Ook heeft het apparaat een camera aan de voor- en achterkant, zodat het onder meer geschikt is voor beeldbellen. Het goedkoopste model, met een opslagcapaciteit van 16 gygabytes, kost 499 dollar (352 euro).
Volgens Apple-topman Steve Jobs zijn de concurrenten nog aan het worstelen om de eerste iPad in te halen. "Maar wij hebben al een tweede versie op de markt gebracht. Vooral in de VS is er een enorme vraag naar de tabletcomputer."
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee