Samsung vergroot voorsprong op Apple

Het aantal verkochte smartphones nam met 42 procent toe tot 153,9 miljoen. IDC had gerekend op een iets sterkere groei van 43 procent. Apple en Samsung komen in dit marktsegment steeds meer in elkaar vaarwater. Naarmate de groei afvlakt, wordt het lastiger om het marktaandeel nog verder op te schroeven.
Apple en Samsung verdubbelden hun totale marktaandeel
In 2 jaar wisten Apple en Samsung hun gezamenlijk marktaandeel in smartphones te verdubbelen. Samsung heeft nu 32,6 procent van de markt in handen, Apple 16,9 procent. Een jaar geleden hijgde Samsung (17 procent) Apple (18,8 procent) nog in de nek. Het blijven ondanks deze aardverschuiving allebei ‘mondiale zwaargewichten in smartphones’, zoals IDC-onderzoeker Kevin Restivo het formuleert.
Hun aanpak verschilt wel duidelijk. Samsung “schiet met hagel”, door een breed scala aan toestellen te leveren om de hele markt af te dekken. Apple biedt in feite slechts één actueel model aan – zij het met varianten, die alleen verschillen in opslagcapaciteit - en sprokkelt met het vorige model nog wat extra omzet bij elkaar.
De mondiale top-5 op een rij
- Samsung profiteerde in het 2e kwartaal van zijn nieuwe vlaggenschip Galaxy S3 en van het feit dat Apple in het voorjaar geen nieuw model iPhone uitbracht.
- Zoals verwacht viel de afzet van Apple vergeleken met het 1e kwartaal terug. De iPhone 4S is alweer sinds oktober 2011 te koop en het is gangbaar dat de verkoop van de iPhone in de eerste paar kwartalen na de introductie het grootst is.
- Nokia zit nog middenin de overgangsfase van Symbian naar Windows Phone, waarvan, de verkoop bijna verdubbelde. Kopers van een Lumia-telefoon met Windows Phone 7.5 kunnen straks niet opwaarderen naar Windows Phone 8, maar IDC denkt niet dat veel potentiële kopers zich daardoor laten weerhouden.
- Het Taiwanese HTC wist de 4e plek op de wereldranglijst te heroveren, dankzij sterkere resultaten in Azië/Pacific en het verhelpen van voorraad- en distributieproblemen.
- De Chinese fabrikant ZTE staat voor het eerst in de top-5. Dat is vooral te danken aan de verkoop van eenvoudige smartphones in eigen land. Maar ook in de VS en in Latijns-Amerika weet ZTE inmiddels te scoren met toestellen onder andere merknamen. Die strategie zou ZTE echter kunnen opbreken, denkt IDC, omdat herkenbaarheid als merk belangrijk is als je snel wilt groeien.
Opkomende markten zullen de kar trekken
Door de economische malaise komen de groeiperspectieven van de hele markt voor mobieltjes in het gedrang. Leveranciers kijken met argusogen naar de gevolgen voor belangrijke afzetgebieden als Europa en opkomende markten. Die laatste blijven waarschijnlijk, puur door hun omvang en groeipotentieel, sterk bijdragen aan de groei van de mobieltjesmarkt als geheel.
Vanwege de centrale rol die mobiele telefoons nu spelen in het leven van veel mensen verwacht IDC een gestage groei in 2012 en de jaren daarna. Dat geldt zowel voor smartphones als gewone mobiele telefoons.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee