Reclame op mobieltjes succes in Japan
Steeds meer dienstenaanbieders houden zich in Japan bezig met reclame voor mobiele telefoons. Sommige van deze bedrijven exploiteren portaalsites voor adverteerders, andere service providers bieden ondersteunende diensten aan bedrijven die reclamecampagnes via mobiele telefoons willen opzetten. Adverteerders maken gebruik van prijsvragen en weggevertjes om hun mobiele webreclame nog effectiever te maken. Uit onderzoek van service provider D2 Communications blijkt dat medio vorig jaar 24,3 procent van de gebruikers reageerde op reclame die hun mobiele telefoon per e-mail bereikte. Dit uitzonderlijk hoge percentage zou een gevolg zijn van het feit dat er een melodietje klinkt bij ontvangst van elk bericht, wat de aandacht van de gebruiker trekt. Doorklikken op zogenaamde 'banners' gebeurde gemiddeld in 3,6 procent van de gevallen. In december vorig jaar was de succesratio van banners gestegen tot 4 procent. Niet-mobiele gebruikers klikten in diezelfde maand maar op 0,4 procent van de banners, wijst onderzoek van reclamebureau Ad Crew uit. (gke)