Den Haag - 16.15 uur Het mobiele abonnement wint weer aan populariteit ten opzichte van het prepaid-systeem. Libertel heeft nu 1 miljoen mobiele klanten met een abonnement, zogenaamde postpaid-gebruikers, op een totaal van 3,18 miljoen klanten. Het aantal abonnementen groeide het afgelopen kwartaal met 34 procent, tegen slechts vier procent in hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. Libertel voert een strategie die erop gericht is om meer postpaid klanten te trekken.
Volgens een Libertel-Vodafone woordvoerder ligt het gemiddeld gebruik van de abonnee hoger dan van de prepaid-klant. Bovendien is de gebruiker met een abonnement een trouwere en meer loyale klant. IDC-analist Roel Westerhof meent dat aan de explosieve groei van het aantal mobiele prepaid-bellers een eind is gekomen. "Natuurlijk zijn er nog mensen die nog over de streep getrokken kunnen worden, de markt is nog niet verzadigd. De zeer snelle groei echter die kort na de introductie van het bellen met een kaart inzette, is voorbij. Bovendien zijn er nogal wat gebruikers die na enige tijd over stappen van prepaid naar een abonnement omdat blijkt dat ze meer bellen dan verwacht en een abonnement dan goedkoper is. Dat komt ook omdat de telecombedrijven de abonnementen meer concurrerend hebben gemaakt." Libertel-Vodafone is met 3,18 miljoen klanten de tweede speler op de mobiele markt. KPN Mobile blijft met 4,8 miljoen gebruikers veruit de grootste partij, volgens IDC. Dutchtone, Telfort en Ben volgen op verre afstand met respectievelijk 1 miljoen, 900.000 en 850.000 klanten. (pli)
Lees dit PRO artikel gratis
Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:
Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
Blijf up-to-date over de laatste onwikkelingen in en rond tech