'Nieuwe iPad minder profijtelijk voor Apple'

Op de eerste twee generaties van de iPad had Apple een bruto winstmarge van 56 tot 57 procent, schatten de onderzoekers. Voor de nieuwe iPad, waaraan hetzelfde prijskaartje hangt als aan de vorige modellen, gaan daar zo'n 5 procentpunten af.
Ook prijsverlaging iPad2 drukt de winst
Ook de prijsverlaging voor de 'oude' iPad 2, waarvan de modellen met 16 GB opslagcapaciteit in productie blijven, tast de winstmarges aan. Apple verkoopt het wifi-onlymodel voortaan voor 399 dollar (hier voor 399 euro) en dat met wifi en 3G voor 529 dollar (519 euro).
Schattingen nog niet gebaseerd op 'sloopanalyse'
UBM baseert zijn berekening wat betreft de 'iPad 3' noodgedwongen op een taxatie van wat er nu bekend is over de toegepaste onderdelen en hun prijzen. Een betrouwbaarder berekening kan pas worden gemaakt door een exemplaar uit elkaar te halen ('tear-down analyse). Apple begint volgende week vrijdag (16 maart) met de levering van de nieuwe iPad.
De hogere kosten van de nieuwe iPad zijn min of meer gelijk verdeeld over 4 hoofdcomponenten: beeldscherm, processor, 4G-modem en batterij. Het nieuwe 'Retina display' is ongeveer 12 dollar duurder, en de A5X-chip met zijn quad-core grafische processor 8 dollar. Het 4G-modem en de batterij met grotere capaciteit kosten Apple elk zo'n 7 dollar extra.
Apple kan margeverlies deels compenseren
Analist Jeff Brown van UBM Insights verwacht dat Apple de geslonken winstmarge op de iPad 3 deels kan goedmaken door – ondanks de prijsverlaging - wat extra over te houden aan de iPad 2. Ook zou Apple mogelijk een groter aandeel in de opbrengst kunnen bedingen van telecombedrijven die de iPad verkopen in combinatie met een contract voor dataverkeer. Brown sluit verder niet uit dat Apple op de modellen met 32 of 64 GB opslag relatief meer winst kan maken.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee