Mobieltje een vloek en en zegen

Alleen de consument zelf kan zorgen dat hij grip houdt op het enorme aanbod van informatie, zowel privé als op het werk."
Tweeslachtige houding
In de waardering van de veranderingen die mobiele technologie uitlokt, blijkt een tweespalt op te treden. Een kwart van de respondenten waardeert het dat ze door de nieuwe mogelijkheden productiever en efficiënter zijn geworden, 22 procent heeft juist de indruk steeds meer te moeten doen.
Ook op andere punten geven de respondenten blijk van een tweeslachtige houding. Zo signaleert bijna de helft van de Nederlanders (42 procent) dat we tegenwoordig gemakkelijker gezamenlijke initiatieven als Groupon starten (collectivisme), maar vindt hetzelfde percentage het juist weer geen goede zaak dat individuen steeds meer bezig zijn zichzelf online te profileren (individualisering). De helft van de mensen voelt zich door technologie nauwer verbonden met bekenden die ver weg wonen, maar 47 procent vreest dat sommige groepen door de technologische ontwikkelingen buitengesloten kunnen raken. De respondenten waarderen het dat ze makkelijker toegang tot diepgaande informatie hebben, maar constateren tegelijk vervlakking doordat media minder diep graven en vaker hetzelfde nieuws brengen..
Per saldo positief
Toch lijkt de waardering per saldo positief. Gemiddeld vindt 80 procent van de Nederlanders het eigen leefritme prettig tot zeer prettig. Dat is een stijging van 10 procent ten opzichte van drie jaar geleden. Voor bijna één op de vijf mensen heeft het feit dat het werk minder tijd- en plaatsgebonden geworden is, daartoe bijgedragen. Overigens geeft één op de twee ondervraagden nog steeds aan meer grip op het eigen leefritme te willen hebben.
De nieuwe media zijn wel verslavend. Ruim de helft van Nederland (56 procent) geeft aan geen dag meer zonder internet te kunnen, en 36 procent kan niet buiten een mobiele telefoon. Eén op de acht geeft toe verslaafd te zijn aan social media..
Het Leefritme Kenniscentrum heeft de resultaten van het onderzoek, dat het uitvoerde in opdracht van Vodafone, samengevat in onderstaande video.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee