Consumenten maken maar weinig gebruik van de mogelijkheid om via hun mobiele telefoon op het Internet te komen. Het adviesbureau Accenture (voorheen Arthur Andersen Consulting) hield een onderzoek onder 3189 Amerikaanse, Britse, Japanse en Finse gebruikers. Slechts vijftien procent van de bezitters van een mobiele telefoon blijkt het apparaat te gebruiken om verbinding te maken met Internet.
Er waren grote verschillen van land tot land. In Japan maakt 72 procent van de mobiele bellers gebruik van draadloos Internet, terwijl in de Verenigde Staten maar zes procent dat doet. Het onderzoek logenstraft voorlopig de hooggespannen verwachtingen over webwinkelen met behulp van de mobiele telefoon. Minder dan een procent van de ondervraagden deed online inkopen met het mobieltje. Het idee van draadloos Internet sprak bij de meeste ondervraagden wel aan, maar in de praktijk bleken ze het toch handiger te vinden om via de PC toegang te krijgen tot het net. Ze vonden de kosten van mobiel internet vaak te hoog en de beeldschermpjes te klein. Omdat mobiele telefoons geen volledig toetsenbord hebben, moeten de cijfertoetsen vaak meerdere keren worden ingedrukt om een bepaalde letter te tonen. De drempel is voor de meeste mensen te hoog. Zelfs in Finland, dat toch bekend staat als het meest mobiel-vriendelijke land. Japan vormt een duidelijke uitzondering. (wdr)
Lees dit PRO artikel gratis
Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:
Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
Blijf up-to-date over de laatste onwikkelingen in en rond tech