Kindle Fire pakt helft markt Androidtablets

De onderzoekers baseren zich niet op actuele verkoopcijfers, maar op een telling van het aantal ‘unieke devices’ dat in een bepaalde periode toegang zoekt tot websites. Het betreft zowel zakelijk als persoonlijk gebruik. De cijfers zijn dus voornamelijk een indicatie van het actieve ‘machinepark’ van tablets. ComScore noemt geen absolute aantallen tabletcomputers en laat de iPad van Apple, de best verkochte tablet, geheel buiten beschouwing.
Samsung Galaxy Tab nummer 2, gevolgd door Motorola Xoom
Een goede tweede op de ranglijst van Androidtablets is Samsung, dat met de Galaxy Tab-serie in december nog 23,8 procent van de Amerikaanse markt in handen had. Sindsdien viel het aandeel van Samsung terug via 19,1 procent in januari naar 15,4 procent in februari. In november ging 11,8 procent van de tabletgebruikers met een Xoom van Motorola het web op. In februari was dit nog maar 7 procent.
Andere kleine spelers op de markt voor Androidtablets in de VS zijn Asus met de Transformer-serie (6,3 procent in februari), de Toshiba AT100 (5,7 procent), en Acer met de Picasso (4,3 procent) en de Iconia (2,1 procent). Dell, Lenovo en Sony komen maar net boven de 1 procent marktaandeel uit.
Hoe groter het scherm, hoe meer webpagina's men bekijkt
ComScore ontdekte verder een verband tussen schermgrootte en het bekijken van webpagina’s. Gebruikers van een tablet van 10 inch (25,5 cm) bekeken in februari gemiddeld 125 webpagina’s. Dat is aanzienlijk meer dan de 90 pagina’s die degenen met een scherm van 7 inch tot zich namen. Het verschil met websurfers met een 9 inch-scherm, die in dezelfde maand goed waren voor 116 ‘page views’, is minder groot. Wie een nog kleinere tablet van 5 inch had – eerder een groot uitgevallen smartphone – bekeek gemiddeld 79 webpagina’s.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee