Overslaan en naar de inhoud gaan

HTC heeft het zwaar op markt smartphones

HTC behaalde een kwartaalomzet van 101,42 miljard Taiwanese dollar (2,63 miljard euro), ruim 2 procent minder dan in de vergelijkbare periode een jaar eerder. Die krimp steekt schril af tegen de sterke groei die HTC nog maar kort geleden liet zien. Het bedrijf blijft ook achter bij de markt voor smartphones als geheel, die in het vierde kwartaal volgens marktonderzoeker Strategy Analytics met 54 procent groeide.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Verkoopaantallen niet meer gepubliceerd

De winst over het vierde kwartaal kwam uit op 10,94 miljard Taiwanese dollar (283 miljoen euro). In januari had HTC bij de vrijgave van voorlopige cijfers al gewaarschuwd voor het inzakken van de omzet. Dat die lijn zich ook komend kwartaal voortzet, is echter een domper. Opvallend is dat HTC voor het eerst afziet van het publiceren van verkoopaantallen.

Felle concurrentie, vooral in de VS

Het bedrijf heeft veel last van de concurrentie van onder meer Apple en Samsung op de Amerikaanse markt voor smartphones. Ook de vraag naar smartphones voor 4G-communicatie (Long Term Evolution, LTE) in de Verenigde Staten valt tegen. In Europa ondervindt HTC eveneens scherpe concurrentie, maar dat heeft de omzet minder aangetast. In Azië loopt de verkoop volgens financieel directeur Winston Yung wel behoorlijk goed.

Over het hele boekjaar 2011 wist HTC nog een omzetgroei van 67 procent tot 465,79 miljard Taiwanese dollar ofwel 12,06 miljard euro te behalen.

Komend kwartaal verdere krimp verwacht

HTC verwacht in het lopende, eerste kwartaal een verdere omzetdaling, naar 65 tot 70 miljard Taiwanese dollar (1,68 tot 1,81 miljard euro). Ook de winstmarge staat onder druk. Deze zal naar verwachting dalen van 27 procent over het vierde kwartaal naar 25 procent over het huidige kwartaal.

Minder nieuwe modellen om tij te keren

Topman Peter Chou denkt dat de druk op de winstmarge tijdelijk zal zijn. Volgens hem heeft HTC inmiddels meer grip weten te krijgen op productinnovatie en merkenbeleid. Daardoor zou het bedrijf dit jaar ‘hernieuwde focus’ en ‘vastberadenheid’ kunnen laten zien.
HTC denkt het tij onder andere te kunnen keren door voortaan minder nieuwe modellen uit te brengen. Anderzijds is het juist het gebrek aan succesvolle nieuwe modellen dat HTC nu opbreekt.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in