Gepeperde rekening door wifi-bug iPhone 5

Dat melden diverse nieuwssites, waaronder ZDNet, Neowin en DailyTech. Kort na de introductie van de iPhone 5 werd al bekend dat Apples nieuwe paradepaardje dit probleem vertoont, maar nu hebben de eerste gebruikers in Australië gepeperde rekeningen ontvangen.
Een klant van telecombedrijf Telstra verstookte in één week 5 GB aan data en moet 1300 Australische dollar (1024 euro) lappen. Vodafone presenteerde een rekening van 6000 Australische dollar (4727 euro) aan een iPhone 5-gebruiker van het eerste uur omdat hij 20 GB aan dataverkeer via het mobiele netwerk had gegenereerd.
Apple maakte update instellingen voor Verizon
In de Verenigde Staten ondervonden abonnees van Verizon Wireless hetzelfde euvel. Apple heeft voor dit telecombedrijf ijlings een update van de aanbieder-instellingen gemaakt (‘carrier settings update 13.1’) die automatisch wordt aangeboden als de gebruiker naar ‘Instellingen> Over> Info’ gaat. Verizon Wireless zal het ongewenste dataverkeer niet in rekening brengen.
Australische telecombedrijven onderzoeken de zaak nog
Of de mobiele operators in Australië ook zo coulant zijn, is niet bekend. Evenmin is duidelijk of zij net als Verizon een aanpassing van de aanbieder-instellingen zullen verspreiden aan klanten met een iPhone 5. Telstra en Vodafone zeggen dat het probleem bekend is en dat ze de zaak onderzoeken, aldus ZDNet Australië. De New York Times meldde overigens begin deze week dat ook veel klanten van AT&T met een iPhone 5 last zouden hebben van het ‘datalek’.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee