Dit jaar meer tablets dan notebooks verkocht

Een paar jaar geleden was er één dominante aanbieder van tablets: Apple met de iPad. De snelle opkomst van meer aanbieders en meer schermformaten heeft overal ter wereld de vraag naar tablets aangewakkerd, aldus NPD DisplaySearch.
Tablets van rond 10 inch overvleugeld door kleinere modellen
De originele iPad had een beeldscherm van 9,7 inch. Dit jaar krijgt naar verwachting een nieuwe klasse van kleine tablets de overhand. Tablets met een formaat van 7 tot 8 inch zullen 45 procent van de markt (108 miljoen stuks) innemen. Modellen van 9,7 inch houden nog maar 17 procent marktaandeel (41 miljoen stuks) over.
China groeit uit tot grootste afzetgebied
Er treden ook regionale verschuivingen op. China passeerde Europa in 2012 al als grootste afzetgebied voor tablets. dit jaar groeit het aandeel van China naar 27 procent, vooral dankzij kleine lokale merken. Noord-Amerika blijft nog wel de grootste regio voor tablets met een aandeel van 35 procent. In beide gebieden werden in 2012 al meer tablets dan notebooks verkocht.
In tweede helft van 2013 kan vraag naar notebooks opleven
Mogelijk staat fabrikanten een opleving van de vraag naar notebooks te wachten in de tweede helft van dit jaar. Dan worden nieuwe modellen verwacht met tablet-achtige kenmerken als directe beschikbaarheid (‘instant on’), een batterij die de hele dag meegaat zonder opladen, en een plattere behuizing.
Over vijf jaar aandeel tablets bijna 75 procent
Voor de periode tot 2107 voorziet NPD DisplaySearch een verdere groei in het marktaandeel van tablets. Zonder bijbehorende absolute aantallen te noemen, verwacht het onderzoeksbureau in 2017 een aandeel van bijna 75 procent voor tablets op de markt voor mobiele pc’s.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee