Cisco stopt met tabletcomputer Cius

Cisco bracht de Cius, een tablet met een beperkte versie van Android, medio 2010 op de markt. Het apparaat, uitgerust met een beeldscherm van 7 inch en Intel Atomprocessor, was onomwonden gericht op IT-afdelingen van grote bedrijven en niet op individuele consumenten. Cisco benadrukte de mogelijkheid om met de Cius bedrijfsapps te gebruiken in een beveiligde omgeving.
Doelgroep liet Cius links liggen
Maar de beoogde doelgroep van grote bedrijven liet de Cius grotendeels links liggen. Tegelijk kozen werknemers massaal voor de iPad van Apple of voor een van de vele tablets met Android die inmiddels op de markt zijn, geheel in lijn met de BYOD-trend.
Blogger Winge, senior vicepresident van de TelePresence-afdeling van Cisco en eerder werkzaam voor Tandberg, gaat niet op tegenvallende verkoopcijfers voor de Cius. Hij geeft wel hoog op over 'innovatieve software' zoals Jabber en WebEx die Cisco afgelopen jaar voor een breed spectrum aan besturingssustemen, tablets en smartphones heeft afgeleverd.
Voor die software zou 'enorme belangstelling' bestaan. Klanten zouden de producten omarmen om medewerkers in staat te stellen "op hun eigen voorwaarden te werken in het tijdperk na de pc" terwijl ze toch gebruik kunnen maken van platforms voor samenwerking.
Bestaande model blijft beperkt leverbaar
Het bestaande Ciusmodel blijft in beperkte mate leverbaar voor klanten die erom vragen. Er komen geen uitbreidingen van dat model meer. Cisco heeft verdere investeringen in tablets volgens Winge stopgezet. Dat maakt de Cius tot een doodlopende weg.
Cisco heeft vorig jaar al een aantal consumentgerichte producten aan de wilgen gehangen. Dat betrof onder meer de draagbare videocamera Flip – die eerder door een overname was binnengehaald - en het pas in 2010 geïntroduceerde videoconferentieproduct Umi.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee