Overslaan en naar de inhoud gaan

BlackBerry woest over rapport retouren Z10

Financieel dienstverlener Detwiler Fenton & Co uit Boston meldde afgelopen donderdag dat ongebruikelijk veel Amerikaanse klanten hun pas gekochte Z10 weer terugbrachten. Ze zouden de gebruikersinterface van Blackberry's nieuwe paradepaardje niet intuïtief vinden. In sommige gevallen zouden zelfs meer Z10's weer worden ingeleverd dan er nieuwe worden verkocht.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Het rapport leidde donderdag tot een koersdaling van het BlackBerry-aandeel van bijna 8 procent op Wall Street. De Canadese fabrikant was des duivels over het analistenrapport. Het zou neerkomen op hetzij "grove misinterpretatie van de gegevens" of "opzettelijke manipulatie".

Volgens fabrikant is met rapport 'rode lijn overschreden'

In een schriftelijke verklaring stelde hoofd juridische zaken Steve Zipperstein voorop "dat iedereen recht heeft op zijn mening over de kwaliteiten van de vele concurrerende producten in de smartphonesector". Maar volgens hem wordt een 'rode lijn' overschreden "wanneer valse verklaringen over materiële feiten opzettelijk worden verstrekt met als doel markten te beïnvloeden".

BlackBerry eist dat de U.S. Securities and Exchange Commission (SEC), die toezicht houdt op beursgenoteerde bedrijven, een onderzoek instelt naar het rapport. In Canada zou de Ontario Securities Commission hetzelfde moeten doen.

Aantal retouren zou niet hoger zijn dan gebruikelijk

Volgens BlackBerry's CEO Thorsten Heins is het aantal retouren voor de Z10 in lijn met wat gangbaar is in de rest van de branche en even hoog of lager dan de eigen verwachtingen. De verkoop van de Z10 beantwoordt aan de verwachtingen, aldus Heins. Gegevens die Blackberry heeft verzameld bij winkeliers en telecombedrijven geven volgens de topman aan dat klanten tevreden zijn met hun nieuwe toestel.

Telecombedrijf Verizon Wireless zei tegen persbureau Bloomberg dat in de eerste 14 dagen na de introductie niet is gebleken dat de Z10 last heeft van kwaliteitsproblemen, al wilde het bedrijf geen retourcijfers geven. AT&T gaf geen commentaar. Ook Detwiler Fenton wilde niet op het rapport ingaan.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in