Overslaan en naar de inhoud gaan

IT heeft geen geld voor imago

De campagne die het imago van de bedrijfstak ICT in Nederland moet verbeteren, gaat niet door. Initiatiefnemer branchevereniging ICT~Office heeft de doelstelling van de grootscheepse imagocampagne ‘Nederland loopt warm voor een carrière in de ICT’ laten vallen, omdat het de financiering niet rond krijgt.
ICT~Office wilde met een landelijke campagne – die een jaar zou duren – het imago van de bedrijfstak ICT vooral onder jongeren verbeteren.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Om zodoende meer jonge mensen enthousiast te maken voor een opleiding en een loopbaan in de Nederlandse ICT-industrie. Die campagne moest 1,6 miljoen euro gaan kosten, waarbij strandvolleybal als thema was gekozen.
ICT~Office vroeg 800.000 euro van het Centrum voor Arbeidsmarktvraagstukken in ICT (CAICT), de helft van het totaalbedrag dat voor de imagocampagne was begroot. ICT~Office zelf zou drie ton van de kosten voor zijn rekening nemen, IT-bedrijven de resterende vijf ton in manuren en ondersteuning. Een brede imago­campagne past echter niet in de doelstellingen van CAICT en duurde in de ogen van CAICT niet lang genoeg. Bovendien twijfelde CAICT aan het ‘commitment’ van de Nederlandse IT-bedrijven die aan de campagne bij zouden dragen.
CAICT betaalde wel de 50.000 euro voor het vooronderzoek en het plan werd herschreven naar een plan voor vijf jaar, met daarin meerdere deelprojecten gericht op employability en scholing van mensen die al werkzaam zijn in de IT. CAICT heeft aangegeven vijf jaar lang jaarlijks maximaal 1,5 ton aan dergelijke projecten uit te willen geven. Deze week ontving de voorzitter van CAICT, Roel Schulting, een brief waarin ICT~Office aangeeft de voorgestelde aanpassing in de financiering te accepteren. Daarmee is de imagocampagne na twee jaar voorbereiding van de baan, nog voor er met de uitvoering is begonnen.
De arbeidsmarkt blijft volgens branchevereniging ICT~Office een bron van zorg. “Terugdringing van het tekort op de arbeidsmarkt is een voorwaarde om de groei vast te houden en ons verder te kunnen ontwikkelen”, zei voorzitter Henk Broeders onlangs in een eerste toelichting op de marktontwikkelingen in 2007 en 2008. Voor dit jaar wordt een tekort verwacht van bijna 5000 ICT-professionals op hbo- en wo-niveau. In 2010 is dit opgelopen tot ruim 9100.
De reacties op het niet doorgaan van de imagocampagne zijn fel en scherp. Chris Verhoef, hoogleraar ICT-management aan de VU, vindt het “doodsneu” wat er gebeurd is. “Dit is totaal niet in het belang van de branche, duidelijk een gemiste kans.” Hij denkt dat een breed gedragen campagne maar niet van de grond komt omdat er nog te veel op de korte termijn wordt gedacht door veel ICT-bedrijven. “Het dringt nog niet tot ze door dat het concurrentiemodel begint te falen. Vroeg of laat moet je overgaan op het samenwerkingsmodel en die tijd is aangebroken. Werk eerst nou eens zij aan zij aan het vergroten van de taart, dan kun je elkaar daarna weer bevechten om wie welke punt krijgt.”
Ook Jan Dirk Schagen, bestuurslid van de stichting HBO-I, het samenwerkingsverband van ICT-opleidingen in het hoger beroepsonderwijs, betreurt de gang van zaken. “Onze ervaring is dat bedrijven over het algemeen best te porren zijn om met ons mee te denken over hoe we de instroom kunnen verhogen en het onderwijs beter aan te laten sluiten op de praktijk, maar zodra de portemonnee getrokken moet worden, wordt het vaak angstvallig stil. Maar het bedrijfsleven kan niet weglopen voor zijn verantwoordelijkheden.”
Jean-Luc van Hulst, directeur van Finalist IT Group, hamert al langer op het belang van een sectorbrede imagocampagne. “Dat het nu dreigt te mislukken is dood- en doodzonde, maar wel te verwachten. Iedereen is in deze markt vooral met zichzelf bezig en geeft het geld liever uit aan eigen wervingscampagnes dan aan een gezamenlijk doel.” Hij is somber over hoe het nu verder zal gaan.


Tekort loopt verder op: Dalende instroom bron van zorg
De arbeidsmarkt blijft volgens branchevereniging ICT~Office een bron van zorg. Voor dit jaar wordt een tekort verwacht van bijna 5000 ICT-professionals op hbo- en wo-niveau, in 2010 is dit opgelopen tot ruim 9100. Dit tekort wordt vooral veroorzaakt door het dalende aanbod aan afgestudeerde ICT’ers. Zo is het aantal aanmeldingen voor ICT-opleidingen aan de hbo’s met 17 procent gedaald in de periode 2002-2006. Dit studiejaar is het animo nog verder teruggelopen: in september hadden zich minder dan 5000 nieuwe eerstejaars ICT-studenten aangemeld bij de hogescholen en universiteiten. “Uit vooraanmeldingscijfers voor het komende studiejaar blijkt dat de interesse voor een universitaire bètastudie is gestegen met 4 procent, terwijl de informaticastudies een daling van 4 procent laten zien”, vertelt Chris Verhoef, hoogleraar aan de VU.
Werkgevers zullen volgens ICT~Office moeten anticiperen op het grote gebrek aan gekwalificeerd personeel door werk te offshoren, kennismigranten hierheen te halen of projecten niet aan te nemen. “Vooral dit laatste leidt per saldo tot een welvaartsverlies voor Nederland en een rem op de innovatieve ontwikkelingen en de concurrentiekracht”, aldus de branchevereniging in haar Marktmonitor.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in