Overslaan en naar de inhoud gaan

Zo kunnen bedrijven hun IT-afdeling ontlasten

  • IT-afdelingen ervaren vaak een grote werkdruk, zo blijkt uit onderzoek
  • Bedrijven kunnen op verschillende manieren IT'ers ontlasten
  • Met handleidingen kunnen werknemers ook zelf een IT-crisis oplossen
  • Lees ook: Hoge werkdruk jaagt veel IT'ers in ziektewet
werken
Twee medewerkers van Specialistereen

Veel IT-afdelingen hebben te weinig of geen tijd voor het oplossen van zaken zoals een trage internetverbinding of vastgelopen programma’s. Dat meldt TOPdesk op basis van een onderzoek onder 250 IT-medewerkers en duizenden werkende Nederlanders.

Volgens de onderzoekers ervaart bijna de helft van de IT’ers dat reguliere werkzaamheden zoveel tijd in beslag nemen, dat er geen tijd is om IT-storingen te verhelpen. “De dagelijkse taken zoals het faciliteren van goed werkende IT-systemen nemen al te veel uren in beslag. Hier voelt de IT’er (80%) zich in hoge mate verantwoordelijk voor: de continuïteit van de bedrijfsvoering is voor IT’ers de hoogte prioriteit.” De werkdruk neemt flink wanneer er zich een grote IT-storing voordoet.

Zowel ‘de werkvloer’ als de IT-afdeling vinden dat IT-storingen er nu eenmaal bij horen in het digitale leven (65% en 87%). Er is echter een verschil in ervaring bij de de frequentie van IT-storingen. “Volgens collega’s op de werkvloer komen IT-storingen vrijwel nooit (31%) of slechts eens per maand (30%) voor. Slechts 19% van de IT’ers geeft aan dat er eens per maand een storing aan de hand is”, zo melden de onderzoekers.

Grotere impact

“IT is tegenwoordig steeds meer vervlochten met vrijwel alle bedrijfsprocessen. Het effect hiervan is dat IT-storingen een grotere impact hebben op steeds meer collega’s. Een ander gevolg is dat het vinden van de onderliggende oorzaak van zo’n storing complexer wordt. Het is daarom niet zo gek dat de werkdruk op de IT-afdeling toeneemt”, aldus Thomas Burghart namens TOPdesk.

Hij stelt dat er simpelweg meer meldingen zijn en dat IT’ers ook steeds drukker met het verhelpen van diezelfde verstoringen. “Gelukkig zien we tegelijkertijd dat de zelfredzaamheid van de gemiddelde medewerker best hoog is, doordat ze zowel zakelijk als privé constant te maken hebben met IT. Mochten bedrijven twijfelen aan de zelfredzaamheid van hun team, dan kan dat gestimuleerd worden door handleidingen en kennisitems aan te maken voor terugkerende problemen.”

Door handleidingen op een centrale plek beschikbaar te maken, kunnen medewerkers zelf een verstoring proberen op te lossen. “Dit kan de druk een beetje van de ketel halen op de IT-afdeling.”

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in