Werknemer vergooit 19 miljard met ict-onkunde

Training en toetsing is noodzakelijk
Opdrachtgevers voor het onderzoek, de organisaties ECDL, CA-ICT en Digivaardig & Digiveilig, adviseren op basis van de uitkomsten om werknemers te trainen in hun vaardigheden en hen daarop ook te toetsen. "De mogelijke winst van zo'n training wordt zwaar onderschat’’, aldus Van Deursen. Ook zouden werkgevers de rol van de helpdesk kunnen verbreden. Die houdt zich nu vooral met technische zaken bezig, maar zou ook een ondersteunende rol kunnen krijgen bij het aanleren van vaardigheden. "Daarnaast is het een idee om de spontane hulp van collega's formeler te maken. Denk aan een ICT-buddy die als verlengstuk van de helpdesk kan fungeren’’, aldus de onderzoeker.
Productiviteitsverlies onacceptabel
Het gebrek aan vaardigheden is verantwoordelijk voor ongeveer 4 procent verlies van de werktijd met een computer. Niet goed functionerende systemen leveren een vergelijkbaar verlies op, aldus de onderzoekers. Woensdag namen SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan en Tineke Netelenbos van Digivaardig & Digiveilig het rapport in ontvangst. Netelenbos wil dat werkgevers en werknemers samen in actie komen: "Een productiviteitsverlies van 19 miljard euro is onacceptabel.’’
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee