Overslaan en naar de inhoud gaan

Zuid-Korea koploper Internet-gebruik

Nergens ter wereld zijn Internet-gebruikers zoveel uur per maand 'online' als in Zuid-Korea. Nederland staat op een ranglijst van 21 landen met het gebruik van Internet op de zevende plaats. Dat blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse bedrijf Nielsen/Netratings, dat sinds vorig jaar eigendom is van de Nederlandse uitgever VNU.
Business
Shutterstock
Shutterstock

De Koreanen brachten in januari ruim zestien uur en een kwartier door op Internet. Dat is meer dan twee keer zo lang als in de meeste andere landen. Het mondiale gemiddelde ligt op negen uur en acht minuten. In het op communicatiegebied zo geavanceerde Finland bijvoorbeeld haalt men niet meer dan een kleine vijf uur per maand. Per keer zijn de Koreanen ruim 46 minuten online en bekijken ze 96 webpagina's. De doorsnee-Internetgebruiker in Nederland komt op 7 uur en 8 minuten per maand, met een gemiddelde sessieduur van 28 minuten. Per keer ziet een Nederlandse gebruiker veertig pagina's aan zich voorbij gaan. Nielsen/Netratings schrijft de koppositie van Zuid-Korea onder meer toe aan de hoge bebouwingsdichtheid: 40 procent van alle woningen bestaat uit appartementen. Dit zou de aanleg van breedband-aansluitingen via de kabel relatief goedkoop maken. De onderzoekers maken geen melding van het feit dat Nederland een van de meest dichtbekabelde landen ter wereld is. Verder zouden in Korea de telefoontarieven, de beschikbaarheid van veel 'content' en de 'volwassenheid' van de websurfers een rol spelen. Zuid-Korea is voor de eerste keer in het periodieke onderzoek van Netratings opgenomen. Hetzelfde geldt voor Taiwan en Spanje. In totaal claimt het onderzoeksbureau nu het Internet-gebruik van 371 miljoen mensen te meten. Samen vormen zij 88 procent van de totale Internet- bevolking in de wereld. (gke)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in