Overslaan en naar de inhoud gaan

’Werknemers zijn sociaal betrokkener dan branche’

In de Verenigde Staten en Engeland is ’corporate citizenship’ inmiddels een bekend en geaccepteerd fenomeen. Ook in Nederland wint maatschappelijk betrokken ondernemen aan populariteit. Werknemers krijgen bijvoorbeeld de tijd om tijdens werkuren aan vrijwilligerswerk te doen of bedrijven overleggen met belangengroepen. Dat geldt echter lang niet altijd voor IT-bedrijven.
Business
Shutterstock
Shutterstock

„Ondernemen zonder winstoogmerk gebeurt in deze sector nauwelijks. Sterker nog: veel bedrijven besteden het ontwikkelen van software uit aan lagelonenlanden en doen daar maatschappelijk niets voor terug”, zegt Wim Wijting. Hij is directeur van de Rotterdamse IT-dienstverlener Inter-Kennis die zonder winstdoel investeert in Internet-projecten in Mali, India en Vietnam. Uit cijfers van marktonderzoeksbureau Heliview blijkt dat de zakelijke dienstverlening, de sector waaronder ICT valt, achterblijft bij andere sectoren als het gaat om het steunen van goede doelen. „Slechts 49 procent van die sector heeft het afgelopen jaar één of meer goede doelen gesteund, terwijl het gemiddelde onder het Nederlandse bedrijfsleven 66 procent bedroeg”, zegt onderzoeker Ronald Haagen. Per werknemer werd in de zakelijke dienstverlening 56 gulden besteed aan charitatieve instellingen. Ook dit is veel lager dan het gemiddelde van alle sectoren (83 gulden). Het European Institute for Business Ethics van Nyenrode doet onderzoek naar maatschappelijk verantwoord ondernemen. „Werknemers eisen tegenwoordig meer van hun werkgevers op ethisch gebied dan voorgaande generaties”, zegt een onderzoeker. Wijting merkt ook dat maatschappelijke betrokkenheid enorm leeft onder ICT’ers. „Wij worden overspoeld met honderden CV’s van mensen die geïnteresseerd zijn in ons concept.” Volgens hem is het dan ook een fabel dat IT’ers alleen maar op geld uit zijn. „Er zijn er genoeg met maatschappelijke betrokkenheid. Er staan er hier een aantal te trappelen om deze maand naar Afrika te gaan.” De oprichter van Inter-Kennis berekent een lager tarief voor Nederlandse bedrijven die zijn mensen inhuren, met de voorwaarde dat zij twee weken per jaar voor Inter-Kennis naar het buitenland kunnen om ICT-projecten op te zetten. „Het is een combinatie van idealisme en mijn brood verdienen”, verklaart hij. Zijn brood wil hij hier verdienen, maar 10 procent van de gemaakte uren wordt in derdewereldlanden geïnvesteerd. Hij is begonnen met een Internet-café in Mali. Uiteindelijk wil hij zo’n dertig projecten opzetten. Laos VSO is een internationale ontwikkelingsorganisatie die kennis overdraagt in zestig ontwikkelingslanden door vakmensen daar te plaatsen. Sinds een half jaar zendt de organisatie ook IT’ers uit. „Ondanks de krappe arbeidsmarkt krijgen wij behoorlijk wat reacties binnen van IT-professionals die tegen een lokaal salaris willen werken in Afrika of Azië”, zegt medewerker Judith Kunen. Op dit moment werken er enkele ICT’ers in Laos,Ethiopië en Namibië. Ineke Jansen van Lucent Technologies merkt eveneens dat maatschappelijk verantwoord ondernemen leeft onder medewerkers. Wereldwijd heeft Lucent een ’global day of caring’ ingevoerd. Daarnaast kan het Nederlandse personeel een halve dag vrij nemen voor ’spontane acties’. Lucent geeft de andere daghelft cadeau. „Laatst heeft een afdeling een tuin van een instelling voor gehandicapte kinderen opgeknapt”, zegt Jansen. Daarnaast geeft de Lucent Foundation jaarlijks een half miljoen gulden aan goede doelen. „Die projecten moeten te maken hebben met kinderen, onderwijs of wetenschappelijk onderzoek”, licht zij toe. „Bovendien zamelt het personeel op eigen initiatief geld in, zoals na de vuurwerkramp in Enschede. Dit bedrag wordt door Lucent Nederland verdubbeld.” Jansen geeft toe dat niet alle projecten puur uit idealisme worden gesponsord. „Soms steunen wij een initiatief om betrokkenheid van personeel te vergroten of om nieuw arbeidspotentieel aan te spreken, zoals het geval is bij de Technische Club voor Meisjes.” Good Company adviseert en begeleidt bedrijven die inhoud willen geven aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. „Dankzij maatschappelijke betrokkenheid ontwikkelt een bedrijf een grotere gevoeligheid voor haar omgeving. Het is daarom niet alleen goed voor de samenleving, maar ook voor de bedrijven zelf”, geeft een van de oprichters, Liesbeth Warmenhoven, toe. „Met maatschappelijke activiteiten kan een bedrijf zijn reputatie verbeteren, en daarmee uiteindelijk het bedrijfsresultaat. Daarnaast vergroot het de vaardigheden van medewerkers en werkt het teambuildend”, zegt zij. „Veel bedrijven besteden softwareontwikkeling uit aan lagelonenlanden en doen daar niets voor terug”, zegt Wijting. Hij ondersteunt zelf onder meer een scholingsproject in India. foto: anp/epa

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in