Overslaan en naar de inhoud gaan

Tevredenheid ICT-personeel gestegen

Dat blijkt uit onderzoek van het Amsterdamse bureau Effectory, dat in opdracht van bedrijven de tevredenheid van medewerkers meet. Het houdt de gemiddelde landelijke scores bij op www.tevredenheidsindex.nl.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Gemiddeld waarderen Nederlandse ICT-professionals hun baan met een 7,7. Dat is een halve punt hoger dan het gemiddelde van alle beroepsgroepen, dat uitkwam op een 7,2. Ruim een jaar terug hadden automatiseerders gemiddeld nog een 6,8 over voor hun werk. Zowel bij grote, middelgrote als kleine ICT-bedrijven kelderde de tevredenheid van medewerkers destijds fors. "De algemene tevredenheid onder ICT’ers is het afgelopen jaar fors toegenomen", reageert Effectory-directeur Marc Sijtstra. "Een belangrijke verklaring voor de hoge mate van tevredenheid is dat ICT-personeel de afgelopen twee jaar als geen ander slechte tijden heeft meegemaakt. Ik denk dat de ICT’ers die wij ondervraagd hebben al lang blij zijn dat zij niet op de bank zitten of ontslagen zijn, zoals veel van hun collega’s is overkomen. Dit is niet de tijd om te mopperen over je baan. Daarnaast speelt mee dat zij hun relatie met directe collega’s opvallend hoog waarderen. Het overtollige vet is weggesneden, de echte goede mensen zijn overgebleven", redeneert Sijtstra. Eilanden De samenwerking binnen de afdeling scoort vaak goed, maar over de samenwerking binnen de organisatie zijn veel ICT’ers minder te spreken. "Andere afdelingen zijn vaak onbekend terrein, die collega’s zie je minder vaak en hebben andere doelstellingen. Hierdoor kunnen er eilanden binnen een bedrijf ontstaan, zeker wanneer er afdelingen op andere locaties gevestigd zijn", licht de Effectory-directeur toe. Hij waarschuwt dat deze eilanden funest zijn voor een efficiënte bedrijfsvoering. "Het zorgt met grote regelmaat voor onduidelijkheid. Je weet niet precies waar de andere afdeling mee bezig is en hoe zij zaken aanpakken. Dit zorgt weer voor irritaties tussen afdelingen. Dat is slecht voor de verstandhouding." Drama Het is daarom van belang dat de communicatie tussen afdelingen goed is. Helaas is dat niet het geval. Gemiddeld waarderen Nederlandse werknemers dit onderdeel met een 6,3 maar volgens Sijtstra ligt dit in de ICT-branche veel lager. "Communicatie is vaak een drama in deze sector. Dat heeft zeker ook te maken met het gegeven dat ICT’ers doorgaans niet uitblinken in communicatieve vaardigheden." Een gemiddeld cijfer voor de ICT-sector kan hij niet geven, maar bij onderzoeken van ICT-organisaties komt hij regelmatig drieën en vieren tegen voor de communicatie tussen afdelingen. Effectory signaleerde een aantal opvallende verschillen tussen werknemers van grote en van kleine IT-bedrijven. Sijtstra: "Personeel van grote ICT-dienstverleners, zoals LogicaCMG, Atos Origin en PinkRoccade, waarderen vooral het werken voor een grote, bekende naam. Hun werkgever heeft aanzien en daar zijn zij trots op. Werknemers van kleinere IT-bedrijven hechten daar minder belang aan en zeggen vooral het inhoudelijke aspect van hun baan te waarderen. Je zou kunnen zeggen dat daar relatief meer harde IT’ers zitten, ook wel aangeduid als nerds." Loon Opvallend is dat ICT’ers minder mopperen over de hoogte van hun loon dan andere beroepsgroepen. Van de Broek: "Het kan zijn dat zij gemiddeld relatief goed verdienen, maar ik denk ook dat meespeelt dat zij in deze arbeidsmarkt al lang blij zijn dat zij een baan hebben. Salaris is op dit moment in ieder geval geen tevredenheidsbepaler in de ICT."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in