Overslaan en naar de inhoud gaan

Startklaar Michiel Walstra

Wat heb je gestudeerd?
Business
Shutterstock
Shutterstock

De bachelor Interactie Design en de master Game Design & Development aan de HKU. Waarom heb je daarvoor gekozen? Ik twijfelde tussen deze studie en Informatica, maar dat leek me toch te droog. Ik ben creatief, wil dingen maken. Interactie Design was zeker op dat moment de beste op het gebied van gamen. Deze opleiding gaf me veel vrijheid om mezelf te ontwikkelen in de richting die ik wilde. Want ik wist toen al zeker welke kant ik op zou gaan. Dat was zo vanaf het moment dat ik op mijn elfde een gameboy in handen kreeg. Wat had je van tevoren van de studie verwacht? Ik had verwacht dat het me een basis zou geven en dat ik zelf de rest moest doen. En? Dat was ook zo. Soms zaten vakken zelfs een beetje in de weg. Ik heb wel heel veel geleerd, qua design bijvoorbeeld. Maar ik ben ook echt een autodidact. Ik heb bijvoorbeeld tijdens mijn studie niet leren programmeren. Althans, het stelde bijna niks voor. Ik heb mezelf C++ geleerd door boeken te lezen en het vooral ook gewoon te doen. Wist je voor je met je studie begon al wat je erna wilde gaan doen? Ik wilde de games industrie in en in Nederland zijn er dan niet heel veel bedrijven waar je terecht kan. Dat ik bij Streamline Studios terecht ben gekomen is dus heel fijn. Heb je stage gelopen tijdens je studie? Bij Streamline Studios heb ik aan Hoopworld gewerkt, een game van onszelf die binnenkort via Xbox live te downloaden is. Ik heb daar echt een hoop geleerd en een goed portfolio opgebouwd. Was het moeilijk om werk te vinden? Nee. Steamline Studios wilde me erg graag hebben. Ik ben nog bij twee andere gamebedrijven langs geweest, maar ik vond het hier toch het leukst. Waren er dingen die je niet kon, waar Streamline Studios wel om vroeg? Aanvankelijk hadden ze meer van mij verwacht, maar dat was niet helemaal reëel. Gelukkig is dat opgelost en zijn ze nu tevreden. Hoe was de aansluiting tussen werk en studie? Qua programmeren was die niet zo goed. Op het vlak van design ben ik juist weer sterker dan een hoop andere programmeurs. De studie is nu aangepast, specialistischer geworden. Ik heb geluk gehad dat ik zoveel contacten had. Hoe kwam je aan die contacten? Ik heb een spel gemaakt, Toy Trouble dat genomineerd is op het Independent Games Festival. Daardoor heb ik mezelf goed in de kijker gespeeld. Wil je nog verder studeren? Ik ben gaan studeren om games te leren maken. Een diploma hebben vond ik ook belangrijk. Maar nu hoef ik niet zo nodig meer verder te leren. Ik wil nog wel beter worden. Maar dat hoeft niet per sé via opleidingen. Wat doe je nu precies? Gameplay dingen, fouten verwijderen in nieuw ontworpen onderdelen van games en menu’s maken. Bijvoorbeeld van de game Hoopworld. Ik heb een paar vaste taken. Hoe ziet je toekomst eruit? Het is een harde industrie. Ik werk regelmatig twee á drie uur over en vrijwel iedere zaterdag zit ik hier. Hoe lang houd je dat vol? Ik ben heel blij dat ik hier werk en dat ik met interaction design bezig ben. Dat wil ik nog wel een jaar of tien, vijftien blijven doen. En daarna? Naar het buitenland misschien? Michiel Walstra: "Doordat ik zelf een game heb gemaakt, Toy Trouble, heb ik mijzelf in de kijker gespeeld." foto: de beeldredaktie/peter strelitski

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in