Overslaan en naar de inhoud gaan

Post: Spamfilter

Spamfilter
In de Automatisering Gids van 9 februari staat in het kopje over ‘Anti-spamtechnologie’ de bewering dat het lijkt alsof de spammers aan de winnende hand zijn.
Ik bestrijd dit. De manier van spam meten wordt hardnekkig op de verkeerde manier gedaan. Het gaat er immers niet om hoeveel procent van de mail spam is, maar hoeveel spam, na filtering, nog in je mailbox komt.
Ik heb een heel oud e-mailadres en nooit enige moeite gedaan om dit adres verborgen te houden.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Zonder filtering zou ik heel veel spam krijgen, maar met filtering wordt de situatie steeds beter. De spammers zijn dus aan het verliezen.
Er is ook alle reden om aan te nemen dat spammers in de toekomst verder zullen verliezen. Ten eerste is de spambusiness een miljoenen business, terwijl de anti-spambusiness een miljarden business wordt.
Ten tweede wordt in het artikel Sender ID genoemd. Dit is absoluut nog niet dood, alleen aanpassing van standaard en acceptatie gaat nu eenmaal langzaam. De eerste USB stekkertjes verkochten ook niet. Als Sender ID/SPF een vlucht neemt, zijn botnets voor verspreiding van spam waardeloos geworden en 80 procent van de spam wordt verspreidt door botnets. Verspreiding van spam vanaf gewone servers wordt steeds risicovoller, vanwege gevangenisstraffen. Sender ID/SPF maakt andere maatregelen effectiever.
Ik ben daarom overtuigd dat het spam probleem over vijf jaar is opgelost. Mits je de juiste spamfilters neemt.
Lucas Kruijswijk

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in