Overslaan en naar de inhoud gaan

Positieve reacties op innovatievoucher

In oktober zal minister Brinkhorst van Economische Zaken honderd MKB-ondernemers een waardebon voor 7.500 euro geven, die ze naar eigen inzicht aan onderzoek kunnen besteden. Dat maakt onderzoek in dienst van innovatie vanuit het midden- en kleinbedrijf, ‘bottom-up’, vraaggestuurd en direct toepasbaar, is de redenering.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Het concept van de innovatievoucher spreekt Marcel de Jong, directeur van het adviesbureau van Atos Beleidsadvies en -onderzoek, zeer aan. "Het bedrag is niet groot en zit aan de onderkant van wat je nodig hebt om een onderzoekje te financieren. Veel van de onderzoeken die wij doen, kosten vele duizenden euro’s. Maar het hangt er vanaf waar een MKB-onderneming behoefte aan heeft. Onze expertise ligt op het terrein van planning van personeel, processen en middelen. Voor die 7.500 euro kan een bedrijf door ons een Quickscan laten uitvoeren om de organisatie door te lichten op plannend vermogen, de kwaliteit van de planning en verbetering van de doelmatigheid. Met het voucherbedrag kun je een eind komen of in elk geval flink op weg worden geholpen." Criteria Ook Jan Pons, directeur van Digital Port Rotterdam, het regionale ICT-steunpunt voor MKB-ondernemers, is positief over het voornemen van het Innovatieplatform. "De op individuele ondernemers gerichte aanpak is een goede zaak, hoewel het eruit voortkomende maatwerk in zekere zin een nadeel is, want in toepassing erg beperkt." Pons is benieuwd naar de critera waar de ondernemers aan moeten voldoen om voor een innovatievoucher in aanmerking te komen. "Ik hoop niet dat de overheid nu weer voor de ondernemers gaat bepalen wat de relevante onderzoeksvragen zijn. Overigens had ik van het Innovatieplatform een veel bredere aanpak en een grootser gebaar verwacht. Ik mis de lange termijn visie op de kenniseconomie erachter ook. Toch ben ik positief over deze eerste stap." Volgens Ton Ravesloot, secretaris technologie van MKB-Nederland, is het mooie van het plan dat het gefinancierd wordt uit middelen die normaal gesproken automatisch bij de kennisinstellingen terecht komen. "Die onderzoeksinstellingen en universiteiten dienden altijd plechtig te beloven dat ook het MKB zou meeprofiteren van de gelden. Daar kwam in de praktijk altijd maar weinig van terecht. Daarom werden er plichtmatig middagen voor MKB’ers georganiseerd. Dat was echter alleen om aan die financieringsvoorwaarden te voldoen. Veel had dat niet om het lijf." Bulken van kennis Nederland bulkt volgens Ravesloot van de kennis. "Maar we zijn slecht in staat die kennis toe te passen in de praktijk. Daarom is de kennisvoucher een mooi plan. De ondernemers bepalen waar het geld naar toe gaat en daarmee wordt de financiering van onderzoek vraaggestuurd. Dat is een fundamentele ommezwaai en zal de marktwerking verbeteren." Volgens Ravesloot gaat 95 procent van het geld naar kennisontwikkeling en wordt de toepassing van die kennis vergeten. "Daar zal de innovatievoucher hopelijk verandering in brengen." Ravesloot is tevreden over het bedrag van 7500 euro per waardebon. "Het is een relatief groot bedrag, daar hebben we ook op aangedrongen. Een bedrag van 500 euro zet geen zoden aan de dijk. Maar 7500 euro is genoeg om de vonk bij de ondernemer over te laten slaan. Het kan een ondernemer net over de streep trekken." Extra stimulans Gert Florijn, managing consultant bij CIBIT/SERC ICT Adviseurs, juicht elke serieuze poging toe die erop is gericht onderzoeksresultaten praktisch toepasbaar te maken en te vertalen naar het bedrijfsleven. "Zonder twijfel zullen er bedrijven zijn die door dit initiatief een extra stimulans krijgen om gebruik te maken van de kansen die er op dit vlak liggen. Daarnaast heb ik wel de indruk dat er ook veel bedrijven zijn die in de fase verkeren dat ze moeite hebben te formuleren waar ze naar op zoek zijn. En als ze dat al weten, moeite hebben te bepalen waar en bij wie ze dan terecht moeten. Voor dit soort bedrijven kan je je afvragen of de voucher veel gaat helpen. Wellicht is het een verstandig idee de ondernemers de mogelijkheid te geven met deze bon ook opleidingen in te kopen. Met een aantal bedrijven samen zouden ze zelfs zeer toegesneden opleidingen kunnen laten ontwikkelen, waardoor ze beter weten wat er speelt, en dan ook beter kunnen formuleren waar ze precies naar op zoek zijn voor hun eigen bedrijf."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in