Online nieuwsbrieven kunnen beter

Driekwart van de Internetters ontvangt een nieuwsbrief via e-mail. Het ontvangen van een wekelijkse nieuwsbrief is de meest populaire vorm. Zo'n nieuwsbrief krijgt gemiddeld vijf en een halve minuut aandacht van de Internetgebruiker, die gemiddeld vijftien maanden gebruik maakt van de nieuwsbrief. De meeste nieuwsbrieven gaan over computers en Internet (49 procent) en actualiteiten (49 procent). Daarnaast worden muziek, online shoppen, sport, boeken en film veel genoemd. Veelgenoemde nieuwsbrieven zijn die van AirMiles, Bol, Het Net, Microsoft en Wehkamp. Het niveau van de nieuwsbrief is een zwaarwegend aspect bij het blijven ontvangen van de nieuwsbrief. Veel Internetters melden zich namelijk regelmatig weer af. De belangrijkste redenen voor zo'n afmelding zijn gebrekkige informatie en saaiheid. Als een nieuwsbrief te lang is of te vaak verschijnt, is dat ook reden voor afmelding. Deze aspecten zijn door aanbieders van nieuwsbrieven eenvoudig te beïnvloeden. (wdr)