Overslaan en naar de inhoud gaan

Music Power: nieuw distributieconcept muziek

De grillige, veeleisende muziekliefhebber kan - als het aan DJPower Media Benelux ligt - nog dit jaar bij tientallen winkels een zelf samengestelde muziek-cd laten branden. Compleet met jewel case en een hoesje naar eigen ontwerp. DJPower lanceerde onder de naam Music Power een nieuw concept voor muziekdistributie van platenmaatschappijen naar retailers.
Business
Shutterstock
Shutterstock

De kern van het concept is The Digital Facilitator, een platform voor gecontroleerde exploitatie van digitale content. Byton ontwikkelde het onderliggende content management systeem. De hosting van het platform is in handen van RDC Datacentrum: “DJPower Media is intermediair tussen de platenmaatschappijen en retailers. Wij zijn nadrukkelijk geen marktpartij, maar faciliteren retailers. Samen met onze business partners zorgen wij voor de acquisitie, het beheer en de distributie van content, van muziektracks”, zegt Clyde Tdlohreg, Commercieel en Business Development Directeur van DJPower Media. Muziekdetaillisten die hun klanten Music on Demand willen bieden, kunnen kiezen uit verschillende configuraties. Voor 11.995 euro levert DJPower Media een basismodel ‘Bubble’, een muziekkiosk met speciaal vervaardigde Dell hardware-componenten en een Rimage brander. Het topmodel Bubble kost een slordige 22.800,- euro en is dan ook vooral voor de zeer grote muziekwinkels weggelegd. Voor de plaatsing van de systemen werkt DJPower Media samen met Getronics. In de winkel kunnen de muziekliefhebbers via een touch screen tracks luisteren, selecteren en – na betaling – op cd laten branden. Naar keuze van de detaillist kan het branden ook centraal bij het RDC Datacentrum plaatsvinden. De cd wordt dan via de retailer of rechtstreeks aan de consument geleverd. De adviesverkoopprijs per track ligt rond de 1,45 euro, er moeten er minimaal zeven worden gekocht. Van dit bedrag houdt de retailer 20 tot 30% over, en 20 tot 25% gaat naar de platenmaatschappijen. De rest van de opbrengst is bestemd voor de afdracht van rechten aan organisaties als Sena en Buma Stemra en voor DJPower en zijn business partners zelf. Zolderkamer Met dit concept kunnen retailers inspelen op de behoefte van klanten, maar hoe verhoudt Music Power zich tot online distributie van muziek? Muziekliefhebbers kunnen immers op de zolderkamer hun hart ophalen. Bij muziekpiraten en sinds kort ook legaal, bij MusicNet en Pressplay: “Niet iedereen heeft een goede brander thuis, en de kwaliteit van de gedownloade muziek laat te wensen over. Bovendien moet je er wel heel wat tijd in steken: lang niet iedereen beschikt over voldoende bandbreedte”, zegt Tdlohreg. Bang voor een toekomst waarin mogelijk online muziekverkopen de boventoon voeren, hoeft DJPower Media overigens niet te zijn: de ASP-module kan in de functionaliteit en de ‘look & feel’ van websites van derden worden geïntegreerd. Maar voorlopig richt DJPower Media zijn pijlen op fysieke outlets, in eerste instantie in de Benelux, binnen vijf jaar in heel Europa. Via de koepelorganisatie Nederlandse Vereniging van Grammofoonplaten-Detailhandelaren (NVGD) en via ketens verwacht DJPower Media 25 Bubbles per kwartaal weg te kunnen zetten. En voor de plaatsing van onbemande muziekkiosken is het bedrijf in gesprek met verschillende partijen, onder meer met Schiphol. Toekomstmuziek Leverancier van software en ICT-architectuurdiensten Byton in Hilversum tekent voor de ontwikkeling van het onderliggende platform. “Het is een platform met een open architectuur dat zorgt voor invoer, verrijking, selectie en distributie van de content. En natuurlijk voor rapportages. Het systeem logt iedere activiteit. Bijvoorbeeld de tracks die zijn verkocht en van welke maatschappijen de tracks afkomstig zijn in verband met de betaling van copyright- en license-fees. Ook kunnen we de content verrijken met ringtones, aankondigingen van concerten of clipfragmenten die aan de tracks zijn gekoppeld. Technisch is het allemaal mogelijk, maar voorlopig is dat voor het Music Power-concept toekomstmuziek”, zegt Saskia Rosmalen, CCO van Byton. Alle muziek wordt opgeslagen in wav en mp3-formaat. De hosting van het platform is in handen van branche-informatiseerder RDC Datacentrum. RDC is vooral vanwege de automatisering van de voertuigsector bekend, maar zet zijn kennis en infrastructuur inmiddels al enige tijd in voor andere branches, zoals opticiens, deurwaarders en wegenbouwers. René Stolp, als Director of Business Development verantwoordelijk voor het ontwikkelen en begeleiden van samenwerkingsvormen die leiden tot community-oplossingen op ICT-gebied: “Wij beheren dozen en emmers, een ongekend groot magazijn muziektracks. Dat is de statische kant van het verhaal. Maar in het concept van DJPower zit ook een voortdurende dialoog. Muziekwinkels geven in eerste instantie eenmalig een voorkeur op voor de genres muziektracks waarover ze willen beschikken. Die tracks leveren wij nu aan op harddisk, maar in de toekomst willen we naar dedicated breedbandverbindingen. Het geïntegreerde Customer Relationship Management-systeem maakt de muzikale wensen van de klanten inzichtelijk. Persoonlijke gegevens, voorkeuren en koopgewoontes, alles wordt opgeslagen. Op grond van die informatie wordt de muziekcontent van de Bubble op de doelgroep afgestemd. Maandelijks krijgen de retailers updates. Zelf hebben ze er geen omkijken naar.” Volgens DJPower Media is de Bubble dan ook een marketinginstrument bij uitstek. Daar komt nog eens bij dat de met hun verkoopvloeroppervlakte woekerende retailers hun assortiment fors kunnen uitbreiden zonder dat dit beslag legt op veel vierkante meters. Acquisitie tracks Echt nieuw is Music on Demand in ons land niet: in de vestiging van Free Record Shop in Almere draait sinds 1999 ‘Brand’, een systeem dat is ontwikkeld door Siemens/Nixdorf en waarvan de software afkomstig is van DJPower Media. Volgens Eric Benjamin, commercieel directeur Free Record Shop was het genereren van extra omzet niet het primaire doel: “We wilden in Europa voorop lopen en ervaring opdoen met dit distributiekanaal. In die zin is onze pilot geslaagd.” Minder geslaagd vindt Benjamin de acquisitie van tracks, die Free Record Shop zelf voor zijn rekening nam: “Dat komt niet goed van de grond. We zijn begonnen met 2500 nummers en het zijn er nu niet veel meer. Er gaat een enorm bureaucratisch traject aan vooraf voor je van platenmaatschappijen toestemming hebt nummers te mogen branden. En artiesten spelen ook een rol. De Beatles willen bij wijze van spreken niet samen met De Havenzangers op één cd. Inmiddels zijn we ook bezig met het ontwikkelen van een brand module voor onze website. Of dit bedreigend is voor onze fysieke vestigingen? Het zijn wellicht andere gebruikers, of het is een ander bestelmoment. In ieder geval wil Free Record Shop zo veel mogelijk verschillende distributiekanalen gebruiken.” DJPower Media werkt voor de acquisitie van tracks samen met content brokers als Yeahronimo, Vitamin en AIM. Het bedrijf zegt inmiddels over 600.000 tracks te beschikken. Van dance, pop, en jazz, tot klassiek: “Acquisitie is ‘a never ending story’. Je moet een stevige basis hebben en die voortdurend aanvullen. Anders heb je een dood product. Maar laten we ons niet blindstaren op het aantal tracks. Het gaat er om de goede tracks naar de goede plek te distribueren”, vindt Tdlohreg van DJPower Media Benelux.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in