MKB wil ICT-service, geen breedbandsores
Voice over IP
De toename vloeit voort uit de ingebruikneming van telefoniediensten zoals Voice over IP (VoIP) en door extern beheerde bedrijfscentralediensten als IP-Centrex of IP-PBX. Daarnaast hebben de MKB-ondernemingen belangstelling voor datadiensten als virtuele bedrijfsnetwerken, centraal beheerde e-mailvoorzieningen, dataopslag in het netwerk, webhosting en software als dienst. Ook desktopmanagement, webconferencing en surveillancediensten staan in de belangstelling.
“Veel geïnterviewden gaven aan dit type dienstverlening binnen twee jaar toe te gaan passen, zei het niet noodzakelijk op bedrijfsbrede schaal”, licht Simon Sherrington, mede-auteur van het rapport toe. Sherrington verwacht dat webconferencing en gereedschappen voor online samenwerken de sterkste groei laten zien, gevolgd door IP-spraakdiensten in het netwerk. Uit de Verenigde Staten waait de trend over waarin dienstverleners software-op-verzoek nieuw leven inblazen na de teleurstelling die volgde op de ASP-hype van enkele jaren geleden.
Bewezen
Paul de Graaf, secretaris ICT-beleid bij VNO-NCW, is deze trend al langer aan de gang. Programma’s als ‘Nederland gaat digitaal’ maar ook de activiteiten van Surfnet en Gigaport hebben een duidelijk effect gehad. “Het MKB is wel voorzichtiger en wil ‘proven technology’ omdat zij vaak geen IT-staf in dienst hebben en afhankelijk zijn van een of twee bedrijfsprocessen.” De Graaf denkt echter niet dat MKB-ers alle diensten per se bij een aanbieder willen afnemen. “Zij hebben het liefst geen ‘fuss’, maar als zij hun administratie online kunnen doen bij het vertrouwde kantoor, waarom zullen ze dat dan bij de telecomaanbieder onderbrengen?”
De Graaf ziet de MKB-er de ontwikkeling lachend aankijken en de keuzes maken die hem het beste uitkomen. “MKB-ers zijn van oudsher gewend onderling te overleggen over het gereedschap waarmee ze ondernemen. Het voordeel van telecomvoorzieningen is dat ze dat beter kunnen.”
Kaal
Volgens Analysys neemt de groei in kale breedbandverbindingen in Europa, die nu nog net onder de 10 procent zit, in twee jaar tijd af naar 1 à 2 procent. In landen als Zweden is de marktverzadiging al nagenoeg bereikt met een breedbandpenetratie onder het MKB van 89 procent. In Griekenland, met 57 procent van de MKB-ers op breedband, is dat punt nog lang niet in zicht.
In 2009 bereiken de opgetelde rekeningen van MKB-ondernemingen voor toegang tot datanetwerken een piek bij 3,34 miljard euro. Na 2010 is het effect van de toenemende prijsdruk groter dan de aanwas van nieuwe verbindingen.
Analysys enquêteerde voor dit onderzoek bijna 200 ondernemers met 10 tot 500 werknemers in Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië en legde die gegevens naast trends uit eerder onderzoek in West-Europa.