Meer zoekresultaten geeft slechter gevoel

De bevrediging van de zoekhandeling is veel groter wanneer het aantal resultaten beperkt is. Ook in de presentatie blijken zoekmachinegebruikers makkelijker keuzes te maken wanneer er minder resultaten op een pagina staan. Wanneer het systeem slechts 6 resultaten op een pagina presenteert, leidt dat bij de gebruikers tot een groter vertrouwen dat het gevonden resultaat ook het juiste is, dan wanneer er 24 items op een pagina staan. De onderzoekers keken ook naar andere typen websites. Ook uit die studies blijkt dat websurfers zich snel machteloos voelen wanneer er veel keuze-mogelijkheden tegelijk worden gepresenteerd. Dat gevoel stoort het keuzeproces en mensen voelen zich na afloop minder tevreden met hun aankoop. De Finse onderzoekers Antti Oulasvirta en Janne Hukkinen werkten samen met Barry Schwartz van het Amerikaanse Swarthmore College, presenteren hun resultaten op tijdens de conferentie van de Special Interest Group on Information Retrieval (SIGIR) van 19 tot 23 juli in Boston. Zie ook: Nieuwe zoek-site suggereert vervolgzoekopdachten
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee