Market4care start met drie ziekenhuizen
Vanuit de online catalogus op Internet kan een inkoper orders invoeren, waarna men de orderstatus permanent kan volgen. Uitgegaan wordt van vaste prijzen en bestaande kwantumkortingen, zoals bij het papieren bestelverkeer. De getoonde prijzen in de product- catalogus kunnen dus per zorginstelling verschillen, al naargelang lopende afspraken. Opmerkelijk is dat de ziekenhuisklant voor bestellingen bij diverse producenten en groothandels van Market4care één factuur ontvangt. Orderregels waarover discussie ontstaat, kunnen door Market4care worden uitgefilterd en worden dan separaat aangeboden. Market4care gebruikt de nieuwste Ariba-software, die niet bij ziekenhuizen hoeft te worden geïnstalleerd. Het aantal werkplekken heeft geen invloed op de kosten. Alle transacties vinden plaats via het Ariba Commerce Service Netwerk (ACSN), een internationaal netwerk. Voordeel daarvan voor leveranciers is dat transacties van alle klanten via één kanaal binnenkomen. De financiële afhandeling verloopt via Fortis Commercial Finance. „Wij willen ziekenhuizen niet dwingen om inkoop-software tegen betaling te installeren”, zegt Van Wier. „Men kan dus met minimale procesverandering en tegen lage kosten instappen.” Market4care heeft veel werk gemaakt van de koppeling met interne automatisering bij het ziekenhuis, met name met het Zis van Roccare. Ook is men in gesprek met Zis-leveranciers Hiscom en McKesson HBOC. Drukte Wordt het dringen voor e-commerce in de zorgsector? Vorige zomer meldde zich ook Smartmission in de Nederlandse zorgsector, een uit Duitsland afkomstig B2B-initiatief voor de medische sector, dat sinds 1999 over Europa uitwaaiert. Sinds vorige zomer is Smartmission in Nederland actief, met onder meer een proef in het AMC ziekenhuis in Amsterdam. Met vijf andere ziekenhuizen zouden ’implementatietrajecten’ zijn gestart, plus trainingen in het gebruik van de software. „Wij zijn met 51 ziekenhuizen de grootste in Europa”, zegt oprichter Rens Schoenmakers. Over de omzet wil hij niets kwijt. Ook Smartmission levert en implementeert inkoop-software zonder kosten voor het ziekenhuis. En sinds oktober 2000 is Careshare actief, een van de belangrijkste B2B-producten van TIE. Careshare is een voortzetting van Product-view, een elektronische catalogus voor de zorgsector, die TIE al acht jaar exploiteert. Voor speciale inkoopsoftware van Careshare betalen zorginstellingen een licentie van 100 tot 750 gulden, afhankelijk van het totale aantal licenties. De eerste licentie is gratis. Per ziekenhuizen worden honderd licenties verwacht, met tot duizend licenties in academische ziekenhuizen. Leveranciers betalen bij Careshare voor bewerking, distributie en onderhoud van hun catalogus. Ziekenhuizen betalen geen percentages van de transactie, maar vaste bedragen, gerelateerd aan de gerealiseerde besparing. Careshare meldt op dit moment een ’pilot’ te hebben bij zes ziekenhuizen, waaraan twintig leveranciers deelnemen. „Ik verwacht nog wel meer B2B-concurrenten in de zorgsector”, zegt Hendrik Spee, directeur van Careshare. Inkopers van intramurale instellingen in Nederland geven jaarlijks zo’n negen miljard gulden uit. Elektronisch bestellen verkeert nog in de kinderschoenen. Levenskansen van B2B-initiatieven zijn in dit prille stadium moeilijk in te schatten. De huidige initiatieven zijn qua kosten en te leveren inspanning moeilijk vergelijkbaar. Leveranciers blijken echter moeiteloos met verschillende B2B-aanbieders in zee te gaan. Ziekenhuizen zullen die neiging vaak niet hebben. Men moet vaak fors investeren in licenties, in maatwerk aan de eigen inkoop-software en koppelingen met overige modules. Veel ziekenhuizen zullen zich in eerste instantie afwachtend opstellen, ook omdat je niet eenvoudig op een andere B2B-leverancier overstapt. De eerste B2B-leverancier die tevreden ziekenhuizen oplevert, kan dus snel flinke aanhang krijgen. De eerste succesvolle klap kan een daalder waard zijn. Elektronisch bestellen staat nog in de kinderschoenen. foto: pbn/alex de haan