Langere levenscyclus voor spelcomputers

Verwacht echter geen grote technologische vernieuwingen. De baas van de Europese spelcomputerdivisie van Sony, Andrew House, reageerde verbaasd toen hem twee weken geleden op een grote gamesbeurs in Keulen werd gevraagd wanneer er een Playstation 4 zou komen. "Spelcomputers hebben onder onze vleugels al meer de levenscyclus van consumentenelektronica gekregen dan die van speelgoed. Dit is ook in het belang van de meeste consumenten. Die willen niet steeds hun systeem 'upgraden'.''
Sony richt zich net als Microsoft op extra dienstverlening. Beide partijen hopen nog steeds van de spelcomputer de centrale plaats in de huiskamer te maken. Dit betekent bijvoorbeeld programma's kijken via de internetverbinding van de consoles. PS3 introduceert een soort uitzendinggemist, voor de Xbox 360 komt er de filmdienst Zune HD.
"Games blijven het hart van de spelcomputer, maar ze zijn slechts een begin van onze relatie met de gebruiker'', zegt House. Volgens Paul Naber, de Xbox-directeur in Nederland, is er ook steeds meer vraag naar extra's voor de console. "Wij komen daarom bijvoorbeeld met Twitter en Facebook op de Xbox.''
Opvallend is dat de spellen ook steeds meer extra's bieden, een schijfje is vaak niet meer voldoende om gamers te verleiden. Muziekspellen werden al begeleid door allerlei instrumenten, zoals een gitaar en een drumstel. Dit najaar komt er voor het spel DJ Hero een mengpaneel bij om je echt het gevoel te geven dat je plaatjes in elkaar draait. De bekende skateboardserie Tony Hawk zet een echt skateboard met sensoren in om bewegingen van de speler om te zetten in trucs op het beeldscherm. Sony gebruikt een camera om in EyePet te spelen met een huisdier. Kinderlijk, maar enorm aanstekelijk, zo bleek in Keulen.
Microsoft en Sony lijken dit jaar een inhaalslag willen maken. Nintendo kan wat dat betreft achterover leunen en steunen op oude successen, zoals Wii Fit en loodgieter Super Mario die een nieuw avontuur beleeft. Van Nintendo's Wii-console zijn inmiddels meer dan vijftig miljoen exemplaren verkocht. De Xbox 360 heeft nog maar de grens van dertig miljoen gepasseerd, Sony moet nog op 25 miljoen uitkomen.
Sony-topman House maakt zich over de onderlinge concurrentie niet druk. "Wij vechten vooral om de vrije tijd die een consument heeft. Televisie en films zijn daarom ook concurrerende producten.''
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee