'ICT-onderwijs nog steeds onder de maat'

“Er is een grote behoefte aan een klasse zwaar gekwalificeerde generalisten die voor organisaties de grote lijnen uitzetten. En die worden op dit moment niet opgeleid.”
De rol van ICT is in veel organisaties intussen verschoven van een faciliteit naar een integraal onderdeel van het bedrijfsproces en een kritieke productiefactor. Zielemans: “Dat houdt niet alleen in dat Business en ICT dichter bij elkaar gebracht moeten worden. Het gaat er ook om dat er naar de gehele organisatie, de gehele waardeketen gekeken wordt, niet enkel naar losstaande afdelingen. Als studenten van begin af aan getraind zouden worden in het werken aan waardecreatie voor de gehele keten, in plaats van voor een enkele afdeling, zouden projecten een veel grotere slagingskans hebben.”
Branchevereniging ICT~Office gaf eerder dit jaar aan dat veel scholen onvoldoende zicht hebben op de producten en diensten van ICT-leveranciers. Anderzijds hebben veel ICT-bedrijven onvoldoende zicht op de vraag en eisen vanuit het onderwijs. Tegelijkertijd loopt de interesse voor ICT-opleidingen al jaren terug. “Studenten kiezen helaas steeds vaker voor een bedrijfskundige of economische opleiding. Verschillende ICT-faculteiten worden hierdoor gedwongen te saneren, terwijl tegelijkertijd het belang van ICT in de samenleving en het bedrijfsleven nog nooit zo groot is geweest”, aldus Zielemans.
Hij stelt dat opleidingsinstellingen de inhoud veel sneller moeten aanpassen aan ‘de dynamiek en ontwikkelingen die buiten de muren plaatsvinden’. “Daarnaast loont het de moeite de opleidingen zodanig te presenteren aan potentiële studenten dat het aansluit op hun beleving van ICT. De student van vandaag denkt bij ICT-professionals aan eenzame mannen die in donkere kelders achter een toetsenbord zitten. In werkelijkheid staat de ICT’er in toenemende mate naast de business manager en nemen zij gezamenlijk besluiten over de te varen koers.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee