Overslaan en naar de inhoud gaan

ICT 2007: CIO wordt meer bestuurder dan techneut

De rol van CIO’s is aan het veranderen. Ze staan als het ware op een kruispunt vanwege de verschillende kijk van hun bazen op de zin van informatietechnologie. Aan de ene kant is er een toenemende onvrede na het barsten van de internetzeepbel, de overbesteding in technologische capaciteit, groeiende twijfel over de echte bijdrage van IT en onrust over het verdwijnen van IT-banen naar lagelonenlanden.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Aan de andere kant is er het economische herstel, de drang tot innovatie en de wens om te kunnen beschikken over complete en accurate bedrijfsinformatie. Bovendien speelt IT inmiddels een rol in zowat elk product en elke dienst. Dat maakt dat de IT-baas onder grote druk komt te staan. Hij moet waarmaken dat IT echt het verschil maakt. Omdat met behulp ervan kosten kunnen worden bespaard of omdat ze waarde toevoegt aan de onderneming.

Emotionele intelligentie
Gartners Ellen Kitzis schreef samen met haar mededocent aan de Harvard Business School, Marianne Broadbent, het boek ‘The New CIO Leader: Setting the Agenda and Delivering Results’. Daarin stelt ze dat CIO’s zich in toenemende mate moeten bezighouden met hun ‘klanten’ en minder met het managen van de IT-organisatie. Kitzis: “Continuïteit en veiligheid zijn natuurlijk hoofdzaken voor CIO’s. Het is logisch dat ze zich daar veel mee bezighouden. Die zijn ook heel zichtbaar binnen de organisatie waar hij werkt, maar er zijn meer elementen die van groot belang zijn. Emotionele intelligentie en politieke slimheid is heel belangrijk voor CIO’s. Je moet weten hoe je met niet-technische vakgenoten moet omgaan. Ogenschijnlijk wekken CIO’s ook bij anderen de indruk dat ze alleen maar bezig zijn met continuïteit en met de infrastructuur van hun IT, terwijl ze in werkelijkheid ook bezig zijn met de groei van de business en met innovatie. Ze slagen er alleen onvoldoende in om dat over het voetlicht te krijgen. Ik weet niet of het komt door hun technische achtergrond dat ze die vaardigheid vaak missen of door het feit dat het vaak om mannen gaat. Er is een groeiend aantal vrouwelijke CIO’s en die blijken met hetzelfde probleem te kampen. Die emotionele intelligentie en handigheid in het omgaan met collega’s aan de top van ondernemingen horen gewoon bij de vaardigheden die je moet hebben om anderen ervan te kunnen overtuigen welke bijdrage je levert aan de groei en de verdere ontwikkeling van een bedrijf.”

Sparringpartners
De CIO moet ervoor waken dat hij zich isoleert en denkt dat hij het in zijn eentje wel aankan, zegt Kitzis. Ze beveelt CIO’s aan om zich te omringen met een aantal uit andere disciplines afkomstige mensen die dienst kunnen doen als sparringpartner, vraagbaak en raadgever. Stel een ‘office of the CIO’ in, is haar advies: “Het gaat om mensen waarvan je weet dat ze je zwakke punten kunnen aanvullen. Dat kan variëren van mensen die goed zijn in governance-vraagstukken tot en met deskundigen op het gebied van personeelsbeleid of financiën. Veel CIO’s doen al die dingen zelf en ze hebben niet in de gaten dat andere leidinggevenden op directieniveau dat wel zo organiseren om succesvol te kunnen zijn.”
“CIO’s in mkb-bedrijven denken vaak dat ze dichter bij de macht zitten en dat ze veel kennis hebben van de business omdat het bedrijf klein is. Maar de werkelijkheid is dat ze dezelfde vaardigheden nodig hebben als hun collega’s bij hele grote bedrijven daar waar het gaat om het in lijn brengen van IT met de business, het definiëren van doelstellingen en het inrichten van de IT-organisatie. Als ze niet uitkijken worden ze dus misleid door het gevoel dat het niet nodig is om het zo structureel aan te pakken. Wie het goed wil doen komt er niet met informele processen, het gaat echt om formele processen en procedures, in grote en in kleine bedrijven.”

To be or not to be
De ‘houdbaarheidsdatum’ van CIO’s wisselt. Dat heeft vaak niet te maken met de geleverde prestaties, maar met de veranderende verwachtingen van het management. Kitzis: “Tot voor kort zagen we dat de gemiddelde zittingstermijn van CIO’s wat opliep. Maar we zien dat nu weer teruglopen. Het lijkt erop dat we een aantal fases meemaken. Na de dotcomcrisis waren er natuurlijk veel onvervulde verwachtingen die CIO’s in de problemen brachten. Je zag toen ook de gemiddelde tijd dat een CIO in functie bleef dramatisch dalen. Daarna volgde een periode van stabilisatie. Maar nu gaan we een tijd tegemoet waarbij van CIO’s niet alleen maar wordt verwacht dat ze voor continuïteit en veiligheid en een goede IT-infrastructuur zorgen, maar dat ze ook werkelijk een bijdrage leveren aan de groei. Dus gaan bedrijven zich afvragen wat voor soort CIO ze daarvoor nodig hebben en of ze daarvoor wel de goede in huis hebben. Dat betekent niet dat de zittende CIO heeft gefaald, want die heeft vaak gewoon gedaan waarvoor hij was ingehuurd, maar het gaat dan wel om de vraag of hij ook wat anders kan. Dat zorgt ervoor dat je op veel plaatsen een wisseling van de wacht ziet.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in