Overslaan en naar de inhoud gaan

Foute KPI’s

In de IT-wereld wordt steeds meer gebruikgemaakt van key performance indicators (KPI’s) als onderdeel van prestatiemanagement. Vooral bij outsourcing krijgen KPI’s een hoofdrol. Wanneer externe partijen worden ingeschakeld om tegen resultaatverplichting voor meerdere jaren diensten te leveren, worden KPI’s contractueel vastgelegd om te bepalen of een partij aan haar verplichtingen voldoet. Zo niet, dan volgen boetes.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Er ligt dus een grote druk op de leverende partij om de vastgestelde indicatoren ‘te halen’. Dit gebeurt dan ook koste wat het kost. Toch zijn klanten vaak niet tevreden over het eindresultaat. Deze managementversie van ‘operatie geslaagd, patiënt overleden’ zegt alles over de slechte kwaliteit van de gehanteerde KPI’s. Hoe komt het dat we met betrekking tot IT zo slecht zijn in het gebruik van KPI’s? En wat is eraan te doen?

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in