Overslaan en naar de inhoud gaan

Connected car wordt speerpunt in de auto-industrie

Dat blijkt uit onderzoek van PAC en Cognizant in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Er werd onderzocht wat de strategieën van Europese autofabrikanten zijn om connected car-technologieën en -diensten te ontwikkelen en in te zetten door gebruik te maken van cloud computing, big data en Internet of Things.
Zelfrijdende auto Googl
© CC BY-SA 4.0
CC BY-SA 4.0

Maar liefst 98 procent van de respondenten denkt dat klanten behoefte hebben aan ‘connected cars’ en dat ze er iets mee moeten. Het onderzoek laat zien dat er momenteel twee groepen kunnen worden onderscheiden als het gaat om connected cars in de Europese auto-industrie: de ‘early adopters’ die al diensten in de markt aanbieden of hun oplossingen en diensten uitrollen (35%) en de andere groep (55%) die nog bezig is met het ontwikkelen en ontwerpen van hun versie van de connected car.

Rij-assistentie steeds belangrijker

De meest aangeboden diensten op dit moment zijn milieu- (69%), nieuws- (61%) en navigatiediensten (52%). Op de middellange termijn zal dit verschuiven naar rij-assistentie (21%) en veiligheidsdiensten (14%), verwachten de autofabrikanten.

Standaarden noodzakelijk

Voor het succesvol ontwikkelen van connected cars is het van belang dat standaarden voor technologie, softwareontwikkeling en dienstverlening worden geïmplementeerd en geadopteerd, menen de ondervraagde fabrikanten. Voor 38 procent van de respondenten is het gebrek aan geconsolideerde standaarden een uitdaging. Daarnaast zijn ondervraagden bezorgd over nieuwkomers op de markt (36%) en de integratie van verschillende technologieën en ecosystemen van dienstverleners (35%).

Bezorgdheid over beveiliging

Ondanks bezorgdheid om de beveiliging van connected cars biedt 42 procent van de autofabrikanten al beveiligingsdiensten aan, zoals het volgen van een gestolen voertuig. Twintig procent van de respondenten is van plan deze dienst in de nabije toekomst te introduceren.

Ontwikkeling connected car-oplossingen

De meerderheid van de Europese autofabrikanten heeft vertrouwen in hun eigen competenties om connected car-oplossingen te ontwikkelen. Toch willen de meeste autofabrikanten en -leveranciers producten ontwikkelen samen met externe dienstverleners (69%). De meest gevraagde diensten zijn softwareontwikkeling (95%), beveiliging (90%) en testdiensten (87%). Consulting en IT-diensten zijn voor meer dan 30 procent van de Europese autofabrikanten erg belangrijk.

Vraagtekens bij investeringen

Toch zijn sommige organisaties huiverig om meer te investeren in de ontwikkeling van connected car-oplossingen. Zo geeft 64 procent van de respondenten aan dat de connected car momenteel geen focus is en 50 procent maakt zich zorgen over de kosten die dit met zich meebrengt. Daarnaast is 23 procent van de Europese autofabrikanten terughoudend om te investeren door onduidelijkheid over de klantverwachtingen en hoge operationele kosten (18%).

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in