Belangrijkste HR-trends voor 2010 op een rij

“De ZZP’er kan door dienstverleners die hun backoffice online voor ze regelen, steeds makkelijker ook als groep zaken doen met grote bedrijven, waar die tot voor kort nog kozen voor de grote detacheerders”, licht Bas Westland toe. Bovendien heeft de ZZP’er onder invloed van social media meer mogelijkheden zichzelf als merk neer te zetten naast de grote, onpersoonlijke campagnes van grote dienstverleners.
Westland voorspelt daarnaast op zijn site dat professionals in 2010 er massaal voor kiezen hun eigen employabiliteit ter hand te nemen. “Als gevolg van de crisis heeft de professional geleerd dat baanzekerheid niet bestaat. Kom dus als werkgever niet meer aan met een interne opleiding. Mensen willen algemeen erkende cerificeringen, die ook buiten het bedrijf waarde hebben. Personeel zal zich ook schaamteloos gaan promoten op sociale netwerken, zodat het ‘top of mind’ is, ‘when the shit hits the fan’.”
Op Personeelslog schrijven experts dat de economische crisis bedrijven heeft laten zien hoe belangrijk een grote flexibele schil van opdrachtnemers is die ‘meeademt’ met de omzet. “Veel bedrijven zullen in 2010 de les trekken dat de vaste kern van werknemers kleiner moet om in de toekomst snel te kunnen inspelen op de markt. Zij hebben gemerkt dat complexe en vaak dure ontslagen niet nodig zijn als ze werken met uitzendkrachten en het snel groeiende leger aan ZZP’ers.”
Voor werknemers zal een uitgestippelde loopbaan met een opeenvolging van vaste banen steeds minder voorkomen. Het nieuwe CV laat een grote afwisseling zien van perioden met vast werk, uitzendwerk en met zelfstandig ondernemerschap. En in mindere tijden nemen freelancers er een baantje bij. Dit ‘hosselen’ – afkomstig uit het Surinaams - is volgens Personeelslog de belangrijkste trend waarmee HR-professionals en recruiters rekening moeten houden in 2010. “ZZP’ers missen het vangnet dat gewone werknemers wel hebben. Om rond te komen, zullen zij in slechte tijden alle klussen moeten aanpakken, kleine baantjes erbij nemen of online handeltjes ernaast moeten doen.”
Daarnaast neemt het belang van traditionele vacaturesites verder af. Werkgevers voelen er steeds minder voor om tegen een relatief hoog bedrag in een grote berg met vacatures terecht te komen. Recruiters begeven zich steeds nadrukkelijker in online netwerken, zoals Hyves, LinkedIn, Facebook, YouTube, Flickr enTwitter. “Het wordt steeds makkelijker om via deze netwerksites, de juiste kandidaten te vinden”, aldus Bas van de Haterd op zijn site. “2010 wordt het jaar van de social media projecten in recruitment. Veel organisaties zullen hiermee serieus gaan experimenteren, maar er zullen er ook zijn die daar veel geld aan kapotslaan en weinig effect sorteren. De reden hiervoor is het feit dat men social media als een laagje verf over een organisatie heen gaat doen in plaats van daadwerkelijk het bedrijfsmodel aanpassen.”
Westland waarschuwt voor een ander gevaar bij het werven met behulp van sociale media: “Alleen als ze de gebruiker kunnen beschermen tegen spam, kan worden voorkomen dat mensen zich massaal terugtrekken. Dat betekent dat ze bijvoorbeeld de templates moeten afschaffen, zodat standaard boodschappen niet meer kunnen. Moderators, die spammende recruiters aanspreken op hun gedrag, zullen noodzakelijk worden.” Omdat het volgens hem onmogelijk is om alles bij te houden op alle belangrijke sociale media netwerken hoopt hij dat in 2010 een partij zal opstaan die alles koppelt, een zogenoemde social media aggregator. “Degene die dit als eerste echt goed doet, gebruikmakend van de open standaarden, zal erg succesvol zijn.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee