Baanzoekers passief op social networks

LinkedIn is onder de Nederlandse beroepsbevolking het meest gebruikte social network bij de zoektocht naar een nieuwe baan. Intelligence Group vroeg gebruikers van LinkedIn welke activiteiten zij in de afgelopen twee maanden binnen het netwerk hebben ontplooid.
Uit de cijfers blijkt dat de gebruikers betrekkelijk passief zijn. Slechts 5 procent zocht actief naar vacatures en 2 procent heeft daadwerkelijk contact gezocht met een mogelijke werkgever. Het lijkt erop dat de LinkedIn-gebruikers wel actief hun profiel bijhouden, maar vervolgens afwachten of werkgevers hen benaderen.
Ruim een derde van de ondervraagden heeft recentelijk zijn of haar CV aangepast. Tevens heeft 23 procent het profiel opengesteld voor 'job inquiries', wat betekent dat werkgevers hen kunnen benaderen. Verder lijkt het erop dat LinkedIn-gebruikers actief netwerken via vakgroepen, maar nog terughoudend zijn om in hun netwerk aan te geven dat ze een baan zoeken.
Het lidmaatschap van LinkedIn neemt gestaag toe. In maart 2008 had 10 procent van de werkzame beroepsbevolking een profiel op LinkedIn. Inmiddels heeft 27 procent dat. Andere zakelijke netwerken, zoals Plaxo en Xing blijven hier ver bij achter.
Gevraagd naar hun redenen om lid te zijn van LinkedIn, geeft 35 procent aan online zichtbaar en vindbaar te willen zijn. Niet iedereen met een account is even actief op de sociale netwerksite: maar liefst 19 procent geeft aan een profiel op LinkedIn te hebben, maar er geen activiteiten (meer) te ontplooien.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee