Overslaan en naar de inhoud gaan

Baanzoekers passief op social networks

Volgens het Rotterdamse bureau zijn vindbaarheid, zichtbaarheid en 'personal branding' belangrijke redenen om een profiel te maken.
Business
Shutterstock
Shutterstock

LinkedIn is onder de Nederlandse beroepsbevolking het meest gebruikte social network bij de zoektocht naar een nieuwe baan. Intelligence Group vroeg gebruikers van LinkedIn welke activiteiten zij in de afgelopen twee maanden binnen het netwerk hebben ontplooid.

Uit de cijfers blijkt dat de gebruikers betrekkelijk passief zijn. Slechts 5 procent zocht actief naar vacatures en 2 procent heeft daadwerkelijk contact gezocht met een mogelijke werkgever. Het lijkt erop dat de LinkedIn-gebruikers wel actief hun profiel bijhouden, maar vervolgens afwachten of werkgevers hen benaderen.

Ruim een derde van de ondervraagden heeft recentelijk zijn of haar CV aangepast. Tevens heeft 23 procent het profiel opengesteld voor 'job inquiries', wat betekent dat werkgevers hen kunnen benaderen. Verder lijkt het erop dat LinkedIn-gebruikers actief netwerken via vakgroepen, maar nog terughoudend zijn om in hun netwerk aan te geven dat ze een baan zoeken.

Het lidmaatschap van LinkedIn neemt gestaag toe. In maart 2008 had 10 procent van de werkzame beroepsbevolking een profiel op LinkedIn. Inmiddels heeft 27 procent dat. Andere zakelijke netwerken, zoals Plaxo en Xing blijven hier ver bij achter.

Gevraagd naar hun redenen om lid te zijn van LinkedIn, geeft 35 procent aan online zichtbaar en vindbaar te willen zijn. Niet iedereen met een account is even actief op de sociale netwerksite: maar liefst 19 procent geeft aan een profiel op LinkedIn te hebben, maar er geen activiteiten (meer) te ontplooien.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in