Artsen woedend over prijsverhoging Torex
Toch heeft gebruikersvereniging Orego ingestemd met de tariefverhoging. „Er zat gewoon niet méér in”, zegt Orego-voorzitter Frank Garnier. „We zijn al lang blij dat we Elias zonder ruzie in de lucht kunnen houden. Continuïteit heeft z’n prijs.” De leverancier legde financieel op Elias toe, verklaart Garnier. Onder geheimhouding heeft de gebruikersvereniging de boeken mogen inzien. Met Torex is voor het eerst een prestatiecontract (’Service Level Agreement’) opgesteld. Daarin zijn uit te voeren taken en programmeercapaciteit nauwkeurig ingevuld. Het contract biedt geen zicht op fundamentele softwarevernieuwing of nieuwe functies. Ook staan er geen harde opleverdata voor de gemaakte afspraken. Karig Garnier zegt ’niet vrolijk’ te worden van de toegezegde nieuwe ontwikkelingen. „Die zijn karig. Men houdt het systeem in de lucht, niet veel meer. Sterfhuis is een zwaar woord, maar er zit weinig perspectief in op deze manier.” Met het accepteren van de prijsverhoging wil de gebruikersvereniging de Elias-software nog ’enkele jaren’ in de lucht houden, totdat nieuwe His-mogelijkheden zich voordoen. Opmerkelijk is dat de gebruikersvereniging nu overweegt om een multivendor gebruikersvereniging te worden, en de Elias-focus te verlaten. Met twee andere His-leveranciers worden inmiddels gesprekken gevoerd. Het onder Mumps/MSM draaiende Elias was altijd het goedkoopste His, met op zich veel functies maar met een zwaar verouderde interface en gebrekkige elektronische communicatie. Vele versies zijn in omloop, hetgeen onderhoud kostbaar en moeilijk maakt. Leverancier Torex automatiseert zo’n 45 procent van de huisartsen. Naast Elias heeft men ook het pakket Micro His (1450 gebruikers) waarbij de prijsverhoging met 5 procent bescheiden is en globaal in overeenstemming met de prijsindex. Volgens Torex is de tariefverhoging bij Elias onvermijdelijk. „De prijs van Elias liep extreem achter bij die van andere His-sen”, stelt Leo van Rij, marketing manager bij Torex. Hij belooft sterk verbeterd onderhoud, een Euro-aanpassing, één versie ter vervanging van de vele versies, plus beëindiging van alle bugs. „Alle ellende die mensen nu ervaren, dat lossen we op.” Hij verwacht geen grote exodus, maar sluit enige leegloop niet uit. „Dat is het risico.” Eerder stelde Torex geen nieuw His meer te zullen ontwikkelen. Ter vervanging van de huidige legacy-systemen wil men hooguit moderne producten ter vervanging opkopen, en zich beperken tot aanpassingen voor de Nederlandse markt, onderhoud, support en helpdesk. Shake-out „Belachelijk.” Zo wordt de prijsverhoging beoordeeld door Jan Kerssies, directeur van Inview, op His-gebied het bekendste consultancybureau. Kerssies adviseerde destijds de Zwolse regio om op basis van Elias regionaal te automatiseren. „Ik voel me bekocht. Zo’n forse prijsstijging is alleen verdedigbaar als je technisch of functioneel iets extra’s biedt. Ik zie geen toekomstvisie. In de SLA staat niets over stadscomputers en overstap naar een GUI. Absurd.” Hij verwacht een verdubbeling van de kosten voor de Zwolse regio. „Huisartsen zullen zich nu massaal op andere His-sen gaan oriënteren. Voor een sterfhuis-His kun je geen dubbel tarief vragen.” Kerssies voorziet een ’enorme shake-out naar andere His-sen’. Bittere reacties Binnen discussielijsten op Internet zijn de reacties van huisdokters bitter. Medische vergelijkingen zijn populair. „Soms kun je het leven van een patiënt een jaar rekken, maar dood gaat-ie toch”, zegt een huisdokter over Torex. Nederland telt een zevental regio’s waar bijna alle huisartsen met Elias zijn geautomatiseerd, veelal een initiatief van zorgverzekeraars uit begin jaren negentig. In die regio’s wordt volop nagedacht over een ander regiobreed His, op basis van centrale servers, ’stadscomputers’ of ASP-oplossingen.