Overslaan en naar de inhoud gaan

Anonieme bezoeker is bekend

De meeste websites zijn ingericht voor het presenteren van dezelfde informatie voor verschillende onbekende bezoekers of tonen gepersonaliseerde informatie voor een individuele bezoeker die zichzelf heeft geregistreerd met een voorkeursprofiel (bijvoorbeeld bij bol.com). Maar een groot aantal bezoekers komt voor het eerst op een website en geldt daarmee als een anonieme bezoeker. Toch is het mogelijk om ook voor deze onbekende bezoeker gepersonaliseerde informatie aan te bieden.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Het geheim zit in het gebruikmaken van bestaande informatie die de browser standaard doorgeeft aan de website. De browser stuurt informatie over zichzelf, zoals het IP-adres, naar de website. Via het IP-adres zijn het land en de stad van de bezoeker bekend en daarmee dus ook de waarschijnlijke voorkeurstaal van de bezoeker, het actuele weer op de plaats waar de bezoeker zich bevindt of de kortste weg naar een fysiek filiaal van de betreffende website (zie onder). Hoewel dit voor bedrijven ongekende kansen biedt, wordt van deze mogelijkheid tot nu toe echter nauwelijks gebruikgemaakt. Een aantal voorbeelden van websites zonder gepersonaliseerde informatie:

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in