CIO moet digitale transformatie leiden
IT-, marketing- en zelfs Customer Experience-directeuren doen een poging hiervoor in aanmerking te komen. Maar toch zijn veel bedrijven ervan overtuigd dat ze buiten de organisatie op zoek moeten naar een Chief Digital Officer. De realiteit is echter dat de meeste bedrijven in de persoon van de CIO al een CDO in huis hebben. Ze weten het alleen nog niet. Wanneer bedrijven toch een CDO in dienst nemen, heeft dat te maken met het feit dat de CIO de transformatie niet omarmt of dat hij niet als zodanig in die rol wordt erkend.
Juiste persoon
Een CIO die beschikt over de juiste leiderschapsvaardigheden is bij uitstek geschikt om leiding te geven aan de digitale transformatie. Hoewel digitale transformatie nooit om één persoon draait, bevindt de CIO zich wel in de positie om deze gezamenlijke inspanning te leiden. Hij is in staat om verschillende silo’s, waaronder supply chain, marketing en IT, samen te brengen en de digitale mogelijkheden te realiseren. De CIO heeft er zelf echter niet altijd evenveel vertrouwen in.
De CIO doet veel meer dan alleen de zaak draaiende houden - en kan ook veel meer doen dan dat. Deze boodschap moet luid en duidelijk naar de rest van de organisatie gecommuniceerd worden. Technologie is een belangrijke resource waar de CIO invloed op uitoefent, maar hij doet meer. Het probleem is dat te weinig mensen beseffen dat de primaire rol van de CIO over meer gaat dan de IT-infrastructuur. Het gaat om het creëren van de technische randvoorwaarden voor een hoogwaardig businessmodel.
Vooruitstrevende CIO’s stappen al uit de traditionele rol, waarin 80 procent van de resources wordt besteed aan het runnen van IT-hulpprogramma's. In plaats daarvan zetten zij het overgrote deel van de resources in om innovatie binnen het bedrijf mogelijk te maken.
Opeisen
Het is duidelijk dat de CIO de voortrekkersrol niet op een presenteerblaadje krijgt aangeboden. Het aansturen van digitale transformatie is een rol die hij moet opeisen. Voor de progressieve CIO’s onder ons zal dit geen probleem zijn. Er zijn echter CIO’s die hun aanpak zullen moeten herzien om de rest van de C-suite te overtuigen dat zij de juiste persoon zijn voor de baan.
Zes tips
Hoe laat de CIO aan de CEO zien dat hij een vooruitstrevend denker is die over de juiste vaardigheden en motivatie beschikt om de organisatie digitaal te transformeren? Zes tips:
Verschuif je aandacht
Een CEO zal andere bronnen voor digitale transformatie vinden als de CIO niet aantoont dat hij innovatie in zijn verantwoordelijkheden kan integreren en aan de operationele eisen kan voldoen.
Voorkom routinewerk en operationele problemen
Als de IT-afdeling alleen maar bezig is met onderhouds- en reparatiewerkzaamheden heeft de CIO een probleem. Hij moet ervoor zorgen dat IT-teams hun eigen handmatige, herhaalbare processen in de ban doen.
Weet waar je het over hebt
De meeste IT-organisaties hebben moeite om de taal van de business te spreken. Maar omdat de CIO zich bezighoudt met het vernieuwen van businessmodellen spreekt hij de taal van afdelingen als sales, marketing, financiën en productontwikkeling.
Bouw een team
CIO's die digitale transformatie leiden, moeten een evenwichtig team bouwen dat bestaat uit mensen met zowel technische als samenwerkende vaardigheden.
Denk groot
Stapsgewijze verbeteringen zullen niet veel veranderen. CIO's moeten de cultuur veranderen, waarbij alles draait om snelheid, agility en de klant.
Creëer mogelijkheden
Stop met denken en praten in projecten. Werk in plaats daarvan samen met de business om de resultaten die zij nastreven te bepalen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee