Innovatie & Strategie

Security
Thuiswerken zet cyber security op scherp

Thuiswerken zet cyber security op scherp

Thuiswerken zet cyber security stevig op de agenda in 2021. “Digitaal werken betekent digitaal communiceren en veel verandering.”

19 april 2021

Thuiswerken zet cyber security stevig op de agenda in 2021. “Digitaal werken betekent digitaal communiceren en veel verandering.”

“Dat verhoogt het risico op datalekken”, zegt Rick Goud, oprichter en CEO van Zivver. “Wil je veiliger communiceren? Kijk dan naar de gebruikers, niet alleen naar een oplossing voor veilig e-mailen.”

Thuiswerken is nu de norm. Welk effect heeft dat op cyber security?
“Een enorm groot effect. Er kwamen nieuwe digitale kanalen bij zoals Zoom en Microsoft Teams, toename in ransomware, phishing mails en shadow IT… CISO’s wereldwijd werden geconfronteerd met een unieke reeks uitdagingen waar ze razendsnel en adequaat op moesten reageren.”

Daarbij werd eerst gekeken naar nieuwe tooling?
“Ja, veel organisaties stelden bijvoorbeeld ‘alleen nog te communiceren’ met portalen, niet met e-mail. Een portaal vereist een totaal andere werkwijze. En als je je gebruikers dwingt om anders te werken, vaak inefficiënter, dan vreet dat aan je draagvlak intern. Tegelijkertijd worden veel use cases niet ondersteund. Bovendien zijn deze oplossingen vaak duur en niet gebruiksvriendelijk.”

Dus de gebruiker centraal stellen?
“Volgens Autoriteit Persoonsgegevens komt meer dan 80% van de datalekken door menselijke fouten van werknemers. Neem bijvoorbeeld een verzekeraar die persoonsgegevens mailt naar de verkeerde klant. Dat los je niet op door een ander mailprogramma te gaan gebruiken. Het gaat om een stukje bewustwording en uiteindelijk positieve gedragsverandering bij de gebruiker.”

“Daarom kun je Zivver gebruiken vanuit je huidige mailprogramma zoals Outlook, Gmail of zelfs Salesforce. Die verzekeraar hoeft niet over te stappen naar een nieuw mailsysteem, er wordt waarde toegevoegd aan de tools die de gebruiker al gewend is. Voor een advocaat bijvoorbeeld, die wordt betaald per 6 minuten, heeft dat namelijk directe impact op zijn business. Communicatie moet veilig zijn, maar ook efficiënt.”

Zivver biedt oplossingen voor veilig communicatie. Hoe pakken jullie die gedragsverandering aan?
“We classificeren real-time wat een gebruiker aan het doen is, zoals werken met BSN-nummers of creditcardnummers. Verstuurt de gebruiker dat bestand per e-mail, dan haken we daar op in; Weet je zeker dat je deze BSN-nummers naar die persoon buiten je organisatie wilt sturen? Daar zetten we supervised learning voor in – AI die op basis van feedback bedrijfsspecifieke business rules steeds slimmer maakt. De gebruiker maakt daardoor betere keuzes en ook de awareness over cyber security groeit.”

Is er meer budget voor cyber security nodig?
“Onze business case voor veilige communicatie staat al erg sterk. In de zorg, maar ook in de financiële en juridische sector bijvoorbeeld, wordt nog veel fax en papier gebruikt in de communicatie. Dat is niet alleen bijzonder inefficiënt en duur, maar ook niet per se veilig. Zo hielpen we een ziekenhuis vier ton te besparen op faxapparaten, papier, inkt, postzegels, usb-sticks en koeriers. Digitale communicatie gaat bovendien veel sneller en directer.”

Dat zijn goede argumenten voor een CEO. Waar kijkt een CFO dan naar?
“Die is meer geïnteresseerd in het mitigeren van financiële risico’s, zoals datalekken met grote reputatieschade en ontevreden klanten als gevolg. Of het besparen van kosten op cyber security, omdat onze totaaloplossing losse tools voor compliancy of privacy vervangt. Eén leverancier, dus ook één implementatie en maintenance.”

Maak kennis met Zivver op Zivver.nl.