Overslaan en naar de inhoud gaan

Zijn apps en API's noodzakelijk?

Ik werk al jaren als IT-architect voor diverse bedrijven in verschillende sectoren. In die periode werden verschillende industrieën aangepakt door nieuwe of bestaande techspelers. Meer en meer wordt duidelijk dat het statement ‘software is eating the world’ van Marc Andreessen klopt.
Apps
© CC BY 2.0
CC BY 2.0

De meeste businessmanagers zijn vandaag dan ook vertrouwd met apps. Ook het concept ‘API’ is aan een opmars bezig.

Maar helpt het ontwikkelen van een app of API een traditioneel bedrijf bij zijn digitalisering? Of kan het een bedrijf juist ook verder afremmen in zijn ontwikkeling? Waarop ligt de focus: hoofdzakelijk op nieuwe externe features, zoals apps of APIs? Of wordt er ook gewerkt aan een goede 'digital core' voor de firma, waarbij de ‘technical debt’ onder controle wordt gehouden?

Als je kijkt naar het IT-landschap van de meeste traditionele bedrijven dan zie je vaak een complexe lappendeken van systemen en toepassingen, die over een periode van vele jaren werden opgezet. Meestal werden die toepassingen ook stelselmatig via ad-hocoplossingen met elkaar geïntegreerd.

Technical debt

Dit is de zogenaamde 'technical debt' die alle daaropvolgende digitale projecten complexer maakt en afremt. Veel traditionele bedrijven hebben dan ook problemen om tijdig te voldoen aan wettelijke verplichten, zoals GDPR, of om snel op digitaal en innovatief vlak te schakelen. Bij apps of API's is de kostprijs van het integreren met de diverse IT-systemen vaak vele malen hoger dan het effectief ontwikkelen van de app of API. 

De te betalen rentes moeten onder controle blijven

In een wereld waar digitalisatie alsmaar sneller gaat, moeten organisaties zich daarom meer bewust worden van deze technologisch opgebouwde schulden. Het is zoals met het aangaan van een financiële schuld voor een investering: een schuld opbouwen is op zich niet negatief. Het kan een manier zijn om een businessopportuniteit te grijpen, om bepaalde zaken versneld te realiseren, maar het is wel belangrijk dat de gecreëerde schuld een bewuste keuze is en haalbaar blijft, zodat de te betalen rentes onder controle blijven.

Lipstick on a pig

Veel traditionele bedrijven focussen vooral op hun nieuwe extern zichtbare features en besteden te weinig aandacht aan hun backendsystemen en businessprocessen. Dit is in feite vooral ‘lipstick on a pig’. Hierbij nemen ze allerlei tactische beslissingen die er enkel op gericht zijn die ene app of API zo spoedig mogelijk te lanceren, maar die de onderneming vaak allesbehalve vanbinnen structureel moderniseren. Backendsystemen die met duct tape aan al elkaar gekoppeld zijn, krijgen nog wat meer duct tape.

Backendsysteem moet evolueren tot solide digital core

Het digitaliseren door middel van apps en APIs moet in hand in hand gaan met het automatiseren en vereenvoudigen van businessprocessen. De backendsystemen moeten daarbij evolueren van gescheiden silo's die met knutselwerk aan elkaar hangen, tot een solide digital core. Deze ‘core’ moet het de onderneming mogelijk maken zich snel digitaal te ontwikkelen. Om naar Darwin te verwijzen: de digitale oorlog zal niet gewonnen worden met die ene app of API, maar door de firma die op digitaal vlak het meest wendbaar is en het snelst kan schakelen.

 

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in