Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom de kikker de weg overstak

Tegenwoordig wordt er opvallend vaak gesproken over het 'waarom' van dingen. Zo zouden bedrijven zich vooral moeten bezighouden met de vraag 'waarom' ze bestaan. En als ze dat niet doen, zou hen slechts een kort leven beschoren zijn.
kikker op de weg
© CC BY-SA 2.0 - Flickr.com
CC BY-SA 2.0 - Flickr.com

Ik geloof daar niet in. Om te beginnen, ieder kind weet dat elke willekeurige verklaring op slag waardeloos wordt als je opnieuw 'waarom' roept. Dat lukt je niet met 'waar', 'wanneer', 'wie', 'wat' en 'hoe'.

Als je 'oorzakelijkheid' kunt aanvoeren, ben je het beste bezig. De kikker zag een vrouwtje aan de andere kant van de weg, waardoor er enorm veel dopamine werd afgegeven in zijn bloed, zodat hij de oversteek uiteindelijk durfde te wagen. 

Een andere mogelijkheid is om de functie van het oversteken te benadrukken. Door over te steken, werd hij in staat gesteld zich bij zijn partner te vervoegen, zodat de soort in stand gehouden kon worden.  

Echter, daarmee begeven we ons op het gladde pad van de teleologie. Immers, 'doelmatigheid' is toch echt iets wat wij mensen uitgevonden hebben. Je kunt erover discussiëren of het in de natuur ook voorkomt. Dingen werken of ze werken niet. En dingen die niet werken, daar maakt moeder natuur meestal korte metten mee. Te zijn of niet te zijn, dat is de kwestie. 

En dan komen we uiteindelijk terecht bij het afvoerputje van het 'waarom', de historische verklaring. In feite verklaart die maar heel weinig. Het is alleen maar een relaas van de gebeurtenissen. De kikker zat in de berm van de weg, zag uit zijn ooghoeken een vrouwelijke soortgenoot, werd op slag verliefd en overrompeld door een overweldigend verlangen naar haar gezelschap en zag hij zich gedwongen om de weg over te steken. 

Nee, bedrijven hebben meestal genoeg aan het 'Fred Astaire'-paradigma. Toen deze acteur door een interviewer werd doorgezaagd over de kunstzinnigheid van zijn films, antwoordde hij: “Hoezo kunst? We wilden er alleen maar een paar centen aan overhouden!” 

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (aprilnummer, 2019). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in